Afgesloten van de wereld... - Reisverslag uit Luang Prabang, Laos van Wendy Voorn - WaarBenJij.nu Afgesloten van de wereld... - Reisverslag uit Luang Prabang, Laos van Wendy Voorn - WaarBenJij.nu

Afgesloten van de wereld...

Door: Wendy

Blijf op de hoogte en volg Wendy

15 December 2010 | Laos, Luang Prabang

Saibaidee!!

Hoe is het ermee? Met mij is alles ok. Ik ben een beetje verkouden geworden, van een enkele dag regen, maar voor de rest helemaal top.
Ik ben inmiddels weer in Luang Prabang, maar heb kleine week iets noordelijker gezeten.

De laatste dagen daarvoor in LP heb ik vooral door de stad rondgewandeld. Er zijn zoveel kleine straatjes, dat je na vier dagen nog nieuwe dingen tegenkomt. Daarnaast ben ik nog een ochtend met de boot de Mekong opgevaren richting de rivier Ou.
op de splitsing van deze rivieren bevinden zich de grotten van Ou. Daarin zijn heel veel Boeddha beelden verzameld; zij zijn niet groot, maar wel met heeeel veel.

Op 8 december ben ik uit LP vertrokken. Met een minivan ben ik eerst naar Nong Khiaw gereden. Na 1.5 uur in LP rondgecirkeld te hebben, en drie uur de juiste richting op, zijn wij aangekomen.
Christina, Alex en Yo en ik hebben tijdens deze trip kennis gemaakt. Yo gaat meteen door, maar wij blijven achter in Nong Khiaw. Bij de zoektocht naar het centrum van dit mini dorp, ontmoeten wij Chris en Johannes.
Uiteindelijk vinden wij het centrum en de brug en een redelijk ok guesthouse. Christna en ik delen een kamer; de eerste zonder wastafel.
Die avond lopen wij door het dorp en gaan wij ook nog naar de grot. Bij de zonsondergang vinden wij deze en nemen een blik naar binnen. Ik vind het toch echt te smal; alleen Alex en Christna durven het aan.
Daarna gaan wij terug richting bewoonde wereld; Alex en ik besluiten een sauna te nemen. Dat is hier in Laos niet naakt, maar met een sarong. Maar wel met heerlijke kruiden en hout gestookt. Na onze eerste sessie krijgen wij een heerlijk kopje T van ginger en lemongrass.
Deze routine herhalen wij nog twee keer; dat was super lekker en ontspannen.

Daarna eten wij met z'n allen een hapje en gaan slapen. Ik slaap prima, maar de koude douche in de ochtend is toch niet echt heel fijn. Wij besluiten door te reizen naar Meua Ngoi.
Na ontbijt lopen wij naar de pier, waar om 11.00 uur een boot vertrekt. Dit dorp is dan ook alleen per boot te bereiken.
Alle falangs (buitenlanders) worden heel dicht langs elkaar, op een houten plankje in de boot geplaatst. Ondanks dat het maar een uurtje duurt, toch wel een benarde positie. Maar...na 0.5 uur (boottocht duurt een uur) mogen wij de boot alweer verlaten.
De boot kan blijkbaar niet tegen de stroom op en wij moeten een ' stukje' lopen. Ruim 40 min lopen wij door bush, strand, rotsen en steile hellingen. Uiteindelijk zien wij de boot weer en kunnen wij onze boottocht vervolgen.
Maar dit alles is de moeite waard...

Aangekomen in Meua Ngoi maak ik snel kennis met Jay. Een jongen van het dorp, die iedereen kent en allerlei dingetjes kan regelen. Hij brengt mij naar het hostel van zijn zwager. Eentje zonder rivier zicht, maar met een prachtige tuin en een heerlijke ruime kamer.
En een van de weinige kamers met een 'hot' shower; deze is echter alleen hot, als de zon lekker heeft geschenen.
Meua Ngoi is een straat, met een klein aantal zijstraatjes. Het heeft alleen restaurantjes, hostel en huisjes. Aan het eind van het dorp staat ook een school en een tempel. Er is in het hele dorp geen internet, geen mobiel bereik en stroom tussen 18.00 en 22.00 uur.

Ik settel mezelf in mijn kamer en ga daarna lunchen met aantal van de boot. Iedereen heeft een onderkomen gevonden. na de lunch wandel ik beetje rond in dorpje; ik kom ook Yo weer terug.
Samen met hem en Alex maak ik de afspraak om de dag erna met Jay een trekking te gaan doen.

De volgende ochtend gaan wij eerst een stuk stroomafwaarts; daar komen wij direct in het eerste Lao dorp terecht. Daarna lopen wij ruim 2 uur en komen wij een Khmu en Hmong dorp tegen. Bij die tweede krijgen wij ook een lunch aangeboden.
En Yo speelt verstoppertje met de kinderen van het dorp. Bij de Hmong ziet alles er super schoon en netjes uit. Na de lunch lopen wij nog zeker 2 uur; ditmaal door rijstvelden, over smalle gammele bruggetjes en meer door bossen. Na tijdje komen wij weer bij de rivier.
De boot komt er ook aan en brengt ons naar het vierde dorp. Evenals in bijna alle dorpen zijn hier ook enorm veel kleine kinderen aanwezig. Volgend Jay komt dit door het 'funny boxing'.
Naast kinderen trouwens ook veel kippen, eenden, katten, honden, buffels, biggen en koeien.
Daarna keren wij terug naar ons dorp.

Die avond zijn wij bij de opening van een nieuw restaurant aanwezig; Chris en Johannes sluiten ook aan. Wij hebben een echt Laostiaans gerecht; de BBQ. Ditmaal met waterbuffel vlees; het is heerlijk.
Daarna bezoeken wij de enige bar in Meau Ngoi. Inmiddels hebben wij kennis gemaakt met veel andere falangs in het dorpje. En er is flink reclame gemaakt voor deze bar. Echter iets te veel, want de buren gaan klagen.

Het is trouwens wel heel bijzonder; als de zon is gezakt worden ineens overal generators aangesloten en is er weer licht. Dan is het moment om je camera en mobiel op te laden. Dit lukt echter ook niet altijd, want de stroom toevoer is erg onregelmatig. Daarnaast is het na 22.00 uur mega donker. Mijn hostel lag net achter het centrale pad, maar dan is het tegen 23.00 uur toch wel heel erg donker daar. En stil trouwens ook; het dorp sluit echt tussen tien en elf. Wel leuk om te zien wat de TV doet in z'n dorp; vanaf zes zit bijna elk gezin verzameld rond de tv met Thaise soaps.
Het is wel uitkijken met je geld; want ook de ATM ontbreekt. Veel falangs die langer willen blijven moeten terug naar Nong Khiaw om geld te halen.

De dag erna slaap ik voor het eerst tijdens mijn vakantie lekker uit; mijn bed is geweldig. Ik lees wat, wandel beetje rond en in de middag ben ik lid van het cheering team (bestaande uit de dames van...) tijdens de voetbal wedstrijd falang tegen lao. Wij worden genadeloos ingemaakt...maar het is super leuk.
Ook die avond sluiten wij af met beer Lao in de bar. Dan leer ik Alexi en Johanna kennis; Alexi is morgen jarig en viert zijn verjaardag.
Leuk!

De volgende dag loop ik zelf naar de grot buiten het dorp; een wandeling van klein uurtje. Daarna kan ik ook mijn vader nog even persoonlijk feliciteren met behulp van de telefoon van Jay (Lao simcard heeft wel bereik).
Tegen de avond verzamelen wij bij een restaurant; dit zijn zij niet gewend. Het duurt een uur voordat iedereen zijn eten heeft.
Daarna lopen wij in het pikkedonker naar het eiland naast het dorp in de rivier Ou. En op het eiland heeft Alexi een berg hout verzameld; het is een geweldige avond, met bijna alle falangs uit het dorp.
De politie vind het echter toch niet zo goed plan en breekt het feest uiteindelijk af, maar het was alsnog een top avond.

De dag erna neem ik de boot en de bus weer terug naar Luang Prabang. Alex blijft nog een extra nachtje en ik neem een kamer in hetzelfde hostel als Yo. Gezellig.


Inmiddels ben ik alweer 2 dagen in Luang Prabang, maar daar heel binnenkort meer over....


Liefs,
Wen

PS Dank voor al jullie lieve berichten. Ik vind het heel erg leuk om die te lezen!



  • 15 December 2010 - 21:02

    Dirk/Tineke & Kids:

    Hey Wen,

    Weer een geweldig verhaal en foto's. We genieten met volle teugen.
    Geniet nog even van je laatste dagen. Alvast een goede reis terug en hopelijk tot binnenkort.
    Dikke kus en knuffel van JoAnne en Djuna en natuurlijk van ons.

  • 17 December 2010 - 10:18

    Mascha:

    Hee Wen,

    Wat klinkt dat weer goed. Ook zo bizar om voor te stellen dat het bij jou zulk lekker weer is hier is het namelijk weer helemaal wit.
    Ook van mij een goede terugreis gewenst!
    Tot gauw, liefs Mascha

  • 18 December 2010 - 11:52

    Eva:

    Ha Wendy, mooie verhalen en foto's! (ik ben officieel jaloers vanuit het koude Nederland, hoewel het er wel mooi uitziet in de sneeuw!). Geniet er nog maar even van, want voor je het weet zit je weer te MDO-en (ook leuk natuurlijk ;)). Tot volgende week, groetjes!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Wendy

Reizen is een grote passie. En zodra ik kan, pak ik mijn rugzak en ga ik op pad. In Azië heb ik al vele avonturen mogen beleven, maar sinds 2014 heb ik ook Zuid Amerika leren kennen. En hopelijk nog veel meer van deze wereld.... Met deze dagboeken houd ik je op de hoogte van mijn avonturen

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 202
Totaal aantal bezoekers 65812

Voorgaande reizen:

08 November 2015 - 22 November 2015

Op safari in Zuid-Afrika

18 Oktober 2014 - 07 November 2014

Naar de jungle van Suriname

01 November 2013 - 27 Januari 2014

Mijn grote Azie avontuur

14 November 2010 - 18 December 2010

Laos en Cambodja

14 November 2007 - 13 December 2007

Mijn eerste reis

Landen bezocht: