Wat een boel wats.... - Reisverslag uit Luang Prabang, Laos van Wendy Voorn - WaarBenJij.nu Wat een boel wats.... - Reisverslag uit Luang Prabang, Laos van Wendy Voorn - WaarBenJij.nu

Wat een boel wats....

Door: Wendy

Blijf op de hoogte en volg Wendy

06 December 2010 | Laos, Luang Prabang

He hallo,

Daar ben ik weer. Inmiddels al enkele dagen gesetteld in Luang Prabang. Het is een prachtige stad. Wel met veel meer toeristen dan in het Zuiden, en veel koeler weer,
maar wel prachtig. Mooie straten, gezellige restaurantjes en winkels, prachtige wats en mooie omgeving. Ik ben aan het relaxen en genieten.

De eerste twee dagen heb ik de stad op mijn gemak verkend. De eerste dag heb ik rondgelopen. De eerste avond heb ik trouwens de nightmarket al verkend; vanuit de heuvels komen vrouwen
hun waar verkopen op deze markt. Heel veel spulletjes...weet alleen niet zo goed wat ik er allemaal mee moet.
De eerste dag deed ik rustig aan; mijn maag is nog steeds behoorlijk van streek. In de ochtend heb ik beetje rondgewandeld; langs de oevers van de Mekong en de Nam Khan.
En de drukste straat bezocht. In de middag heb ik mijn bed op gezocht; ik voel me niet top.
Tegen 15.00 uur kom ik er weer uit en ga de Phousi op. Behoorlijk wat treden, maar zij zijn het waard. Prachtig uitzicht over de hele stad. Als ik boven ben is het heerlijk rustig, maar tegen vijf komt daar
enorme verandering in. De Phousi veranderd langzaam in een apenrots, vol fotograferende toeristen.

De volgende ochtend sta ik vroeg op, om de monniken te zien. Er zijn vele routes en heel veel monniken; ik weet bijna niet waar ik moet kijken. Daarna huur ik een fiets en fiets iets naar het oosten.
In dorpje net buiten het centrum worden zijden spullen gemaakt en zilver gesmeden. Zonder gids is het echter toch lastig te weten waar je precies moet zijn. En Laotianen spreken toch weinig engels, om gewoon even praatje te maken.
Ik ga terug naar het centrum en rijd nog wat rond. Ik kom bij Etnic museum; ik bekijk de expositie. Niet heel spannend.
Daarna ga ik terug naar hoofdstraat en lunch ik wat. Daarna bezoek ik het Nationale museum. Dit voormalige paleis is goed bewaard gebleven. Erg mooi om te zien, evenals de fototentoonstelling, die er naast is.
Tegen de avond eet ik wat vroeger; vanavond is namelijk de opening van het filmfestival van Zuidoost Azia. En de openingsceremonie is in Luang Prabang.
Met een gong slag is het festival geopend. Daarna zie ik in de openlucht een prachtige film over twee neefjes, die ieder hun familie gaan verlaten, om als novice te gaan leven of te gaan werken. Erg indrukwekkend.

De volgende dag tref ik Jane en David bij reisbureau (ik ken hen van Boloven tour in Pakse); wij gaan weer een tour doen samen. Wij vertrekken richting Tad Sea. Maar voordat wij de waterval gaan zien, gaan wij eerst op olifant rijden.
Deze trip is al meer bijzonder dan mijn hele ervaring in Tad Lo. De mahout is erg vriendelijke en onze olifant ook; zij heeft een eigen wil, is langzaam, maar zacht. David zit op de kopen en Jane en ik op haar rug. Wij wandelen ruim uur door
heuvels en stroompjes. Daarna mogen wij haar bananen voeren. Zo dichtbij is zo toch wel erg groot, maar heel voorzichtig pakt de elke keer een enkele banaan uit je hand.
Daarna gaan wij ons verkleden, want wij gaan de rivier in. Jawel...met de olifanten. Ik mag op de kop zitten en Jane en David krijgen een andere olifant.
Wij lopen nog ruim 20 min door het dorp, naar de rivier. Dat is toch wel wat anders dan in een zitje. Het is geweldig! En dan lopen wij de rivier in, waar zij rustig gaat zitten.
De mahout en ik wassen haar...het is helemaal super. De olifant van Jane en David is jonger en speelser en gooit hen er om de haverklap af. Jane komt bij mij zitten en wij spelen met zijn allen in het water.
Het is een super bijzondere ervaring!

Na deze wasbuurt, nemen wij afscheid van onze olifanten en gaan verder met een bootje, op weg naar tad Sae. Een prachtige waterval verscholen tussen bomen. Het water is erg koud, maar de natuurlijke zwembaden wil ik toch echt even proberen.
Wij zonnen, zwemmen en eten heerlijke lunch. Tegen het eind lopen wij nog ene eindje het bos is; verderop zijn er nog meer stroompjes en watervallen. De omgeving is erg bijzonder.
Daarna vertrekt onze boot weer; terug in dorpje staat onze bus al klaar. Terug in luang Prabang geniet ik de hele avond van dit avontuur, tijdens heerlijke salade bij Belgische bar.

Vandaag werkt ik mijn dagboek bij. Ik ga nog even goed genieten van Luang Prabang; ik vind het een geweldige stad. Morgen ga ik denk ik nog een tour doen, en de dag erna vertrek ik naar Nong Khiaw (iets noordelijker).

Lak khon! (tot ziens....)

Liefs,
Wen


  • 06 December 2010 - 07:56

    Michelle:

    Oh wen, wat klinkt het toch allemaal heerlijk! Zitten wij hier weer in de sneeuw en kou (en weer aan het werk...)

    Geniet er van!
    Liefs Michelle

  • 06 December 2010 - 10:59

    H&J:

    Ha het is gelukt, de olifant. Wat een mooie omgeving! we horen graag snel weer waar je zit! Thuis is alles bon!

  • 06 December 2010 - 14:35

    Ingen:

    Ik ben niet jaloers, echt niet...

  • 07 December 2010 - 14:46

    Mam En Pap:

    jeeeetje... we hebben dit gisteren gemist. Zie het nu pas. (Even op het werk; Moet kunnen). Machtig mooi die olifantentrip en de plaatjes zijn weer om te zoenen. Jij trouwens ook. Dikke kus van ons. Veel plezier met volgende tripjes.

  • 07 December 2010 - 22:17

    Dirk, Tineke + Kids:

    Hoi Wen,

    Echt weer een geweldige reis en leuke verhalen we zijn helemaal jaloers, geniet er van (maar dat doe je al). Zodra je weer thuis bent spreken we af. Geniet van het mooie weer (wij zitten in de koude dagen voor kerst en onze beide dames zitten bovenop de verwarming en zijn er amper af te krijgen).

    N.B.

    Je foto's zijn weer geweldig

    dikke kus en knuffel van ons alle vier

  • 10 December 2010 - 23:42

    Mam En Pap:

    ff geen berichten. Zit zeker diep in de bush bush. Nou wij ook; zitten in het westen en bezoeken musea. In Delft dus; alles OK. Liefs xxx

  • 12 December 2010 - 12:35

    Mascha:

    Hee lieve Wen, wat beleef je weer veel avonturen en wat maak toch je bijzondere dingen en leuke ontmoetingen mee.
    Vind je ook zo stoer in alles wat je onderneemt!
    Geniet er nog even lekker van.
    Dikke zoen, Mascha

  • 16 December 2010 - 06:06

    Krista:

    Hoi Wendy,

    Wat lijkt het me mooi om op zo'n olifant zo'n mooie omgeving te kunnen bekijken. Super!

    Groetjes,

    Krista

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Wendy

Reizen is een grote passie. En zodra ik kan, pak ik mijn rugzak en ga ik op pad. In Azië heb ik al vele avonturen mogen beleven, maar sinds 2014 heb ik ook Zuid Amerika leren kennen. En hopelijk nog veel meer van deze wereld.... Met deze dagboeken houd ik je op de hoogte van mijn avonturen

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 180
Totaal aantal bezoekers 65811

Voorgaande reizen:

08 November 2015 - 22 November 2015

Op safari in Zuid-Afrika

18 Oktober 2014 - 07 November 2014

Naar de jungle van Suriname

01 November 2013 - 27 Januari 2014

Mijn grote Azie avontuur

14 November 2010 - 18 December 2010

Laos en Cambodja

14 November 2007 - 13 December 2007

Mijn eerste reis

Landen bezocht: