Bootjes op de Mekong - Reisverslag uit Hanoi, Vietnam van Wendy Voorn - WaarBenJij.nu Bootjes op de Mekong - Reisverslag uit Hanoi, Vietnam van Wendy Voorn - WaarBenJij.nu

Bootjes op de Mekong

Door: Wendy

Blijf op de hoogte en volg Wendy

22 November 2007 | Vietnam, Hanoi

He hoi!

Inmiddels aangekomen in het natte, maar erg mooie Dalat. De afgelopen dagen heb ik vertoefd in de zeer zonnige Mekong :-)
Vanuit HCMC heb ik een twee-dagen trip geboekt, die zeer de moeite waard was.

Op dinsdag ben ik om de hoek van mijn hotel opgehaald. Na een kleine twee uur in de bus, hebben wij een kleine stop gemaakt bij een mooie tuin (en een hele schone wc ;-)
Daarna zijn wij doorgereden (nog twee uur) naar Sa Dec. Daar zijn wij met een groep van 23 overgestapt op een motorboot. Vandaar uit zijn wij de Mekong opgegaan...en de zon is vanaf dat moment heerlijk gaan schijnen :-)

Wij zijn eerst langs een drijvende markt gevaren. Aan de waar, die hoog aan een bamboestick is bevestigd kun je zien wat de boot aan te bieden heeft.
Na de markt zijn wij doorgevaren naar een van de eilanden in de Mekong; Vinh Long. Daar zijn wij door kleinere wateren gevaren. En uiteindelijk overgestart op een roeiboot. En daarbij kregen wij allemaal een typische Vietnamese hoed op. Het was erg fijn om zo te varen (een motorboot, maakt toch wel erg veel herrie ;-(.
Tijdens onze tocht hebben wij ook nog een klein ' fabriekje' bezocht, waar zij allerlei dingen van rijst maakten (rijstpapier, rijstsnoepjes met caramel (erg sticky) en rijstpopcorn).
Voor de lunch zijn wij gevaren naar een home-stay. Een mini-hotel, dat toch nog wel iets wegheeft van het echte leven in de Mekong (maar eigenlijk toch ook wel best wel toeristisch is) Daar hebben wij lekker gegeten en een fietstoch gemaakt door het dorp.
En gelukkig was er ook nog voldoende tijd om heerlijk te relaxen in een hangmat :-))

Daarna zijn wij weer overgestapt op de motorboot, waar wij genoten hebben van een verfrissende kokosnoot.
Daarna weer terug naar Sa Dec, waar onze groep opsplitste. Een groot deel ging alweer terug naar HCMC. Een aantal van ons gingen nog een stukje met een bus, naar een chinese tempel. Erg leuk om te zien, maar vooral praktisch. Want daar hebben wij een heerlijke douche kunnen nemen.
En vanaf die plaats, zijn wij opgestapt onze 'slaapboot'. Een boot, met een dek voor ligstoelen, heerlijke bedden en een eetzaal :-)
Na het zien van zonondergang (die vreselijk snel voorbij was), hebben wij lekker gegeten. En daarna heb ik de hele avond met twee duitsers nog wat biertjes gedronken. En ook onze Vietnamese gids hebben wij een beetje dronken gevoerd.
Dit hebben wij niet heel laat kunnen maken, omdat de wekker om 5.30 uur ging. Het bed was heerlijk, dus ondanks dat het een korte nacht was, was het wel een goede.

Direct nadat mijn wekker ging, ben ik naar dek gegaan. Om nog te kunnen genieten van de zonsopgang. Erg mooi om te zien hoe een markt zich op de Mekong ontwikkelde voor de volgende dag.
Daarna is onze groep weer opgesplitst. Een deel ging door naar Cambodja (en volgens mij mobiel was ik daar ook echt al!). Wij waren inmiddels bij de grens aangekomen in Cau Doc.
Wij zijn overgestapt naar roeibootjes (ditmaal voor twee personen). Het was erg gezellig, omdat ik toch inmiddels al wel wat kennissen had opgedaan. Vooral met de engelse zussen, Kareanne en Sam, heb ik vol lol gehad. Wij hebben behoorlijk lang op deze bootjes gevaren. En uiteindelijk heeft mijn mede-passagier, ook meegeroeit, want onze roeidame, had het toch wel erg zwaar. Tegen de stroom en de wind in met twee westerlingen in de boot. Maar de lol was er zeker niet minder om. Vooral toen wij een race aangingen, met andere roeidames.

Tijdens deze toch zijn wij langs een fisch-farm geweest, waar tilapia werd gekweekt in een grote kooi onder de huizen. En ook nog een moskee en kleine handicraft shop bezocht.
Uiteindelijk zijn wij met de roeibootjes, weer naar onze grote boot gevaren. En vanaf daar zijn wij weer ruim vier uur teruggevaren naar Sa Dec. Het was een geweldig dag (ruim 30 graden) en wij hebben dan ook heerlijk genoten van de zon.
In Sa Dec stond de bus alweer klaar, die ons uiteindelijk rond acht uur weer heeft afgezet in HCMC.
Twee dagen om niet te vergeten!!

Daarna direct mijn mail nagekeken. Inmiddels heb ik betere berichten gekregen over het weer in het midden van Vietnam.
Daarom besloten om toch mijn originele plan te volgen; Dalat, Na Trangh en dan Hoi An.
Die avond nog lekker Pho gegeten. Dit is het Vietnamese eten; een Noodle soep met veel groenten en varken, kip of vis. Heel erg lekker!

Ik was van plan om een beetje op tijd naar bed gaan, maar door een leuk gesprek met Mat (Amerikaan, die in Japan leeft), was het toch later dan gepland....maar goed...het is tenslotte vakantie.

Deze ochtend wel weer vroeg op, want ik had een lange trip voor de boeg; naar Dalat. Ik zou daar rond drie uur aankomen, maar dat is uiteindelijk zes uur geworden. En niet echt een fijn welkom, want hier stormt het een beetje en regent het!
Maar desondanks een leuk stadje (voor zover ik het nu gezien heb).
Morgen ga ik de omgeving verder verkennen!

Liefs,
Wen

PS Ik vind het heel erg leuk om al jullie reacties te krijgen! Heel fijn te lezen dat jullie zo meeleven en meereizen!

  • 22 November 2007 - 15:08

    Cor-Jan:

    Wat een prachtige trip, lees met plezier je verslagen. De foto's zijn super, met de verslagen en de foto's lijkt het net of we er toch een beetje bij zijn.

  • 22 November 2007 - 15:26

    Fenneke:

    Hoi Wen, wat een avontuur! Je verhalen en foto's zijn helemaal top, we lezen ze altijd met zijn allen.
    Vanuit het druilerige NL, nog heel veel genieten gewenst! xF

  • 22 November 2007 - 22:09

    Mam En Pap:

    Op die mooie "slaap"boot werd niet veel geslapen dus. Wat je in twee dagen doet lijkt wel een week. Geweldig verslag weer. We blijven meereizen. Heb beter weer besteld. From Groesbeek with love.xx

  • 22 November 2007 - 22:26

    Tineke :

    Héé Wen, ik wil best met je ruilen hoor. Kan het nog???????
    Leuk dat je de gevraagde foto van jou en Mireille erop gezet hebt. Verder is het heerlijk genieten van je verhalen en foto's. Ik ga er eerdaags een kaart bijhalen om te zien waar je "uithangt".

  • 23 November 2007 - 09:11

    Monique:

    Hoi Wen,
    Ik zie dat je echt aan het genieten bent.
    Neem je ook je rust ondanks dat er zoveel verschrikkelijk veel te zien is.
    Je foto's zijn heel leuk. Ik wil niet met je ruilen in zulke bootjes.
    Veel liefs Monique

  • 24 November 2007 - 11:29

    Caroline:

    he wen,
    mooi te lezen dat je zo heerlijk aan t genieten bent! leuk ook dat je zo snel contact hebt met aardige medereizigers..ik leef stiekem nog steeds een beetje in mijn marokko avontuur, heerlijk toch om zo vrij te kunnen reizen, heel veel plezier!!
    liefs caroline

  • 19 Februari 2008 - 14:17

    Sms Annemarie:

    Klinkt heerlijk! Ik zit in een drukke trein naar een nat landschap te kijken :) Geniet ervan en kom maar met een hoop foto’s terug. Liefs, A

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Wendy

Reizen is een grote passie. En zodra ik kan, pak ik mijn rugzak en ga ik op pad. In Azië heb ik al vele avonturen mogen beleven, maar sinds 2014 heb ik ook Zuid Amerika leren kennen. En hopelijk nog veel meer van deze wereld.... Met deze dagboeken houd ik je op de hoogte van mijn avonturen

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 185
Totaal aantal bezoekers 65802

Voorgaande reizen:

08 November 2015 - 22 November 2015

Op safari in Zuid-Afrika

18 Oktober 2014 - 07 November 2014

Naar de jungle van Suriname

01 November 2013 - 27 Januari 2014

Mijn grote Azie avontuur

14 November 2010 - 18 December 2010

Laos en Cambodja

14 November 2007 - 13 December 2007

Mijn eerste reis

Landen bezocht: