Twee keer Halong - Reisverslag uit Hanoi, Vietnam van Wendy Voorn - WaarBenJij.nu Twee keer Halong - Reisverslag uit Hanoi, Vietnam van Wendy Voorn - WaarBenJij.nu

Twee keer Halong

Door: Wendy

Blijf op de hoogte en volg Wendy

11 December 2007 | Vietnam, Hanoi

Lieve allemaal!!

Jawel....dit is dan toch bijna mijn laatste bericht! Vandaag was namelijk mijn laatste volle dag in Vietnam. Maar ik ga niet afsluiten, voordat ik jullie nog iets verteld heb over de afgelopen vier dagen!
Ik heb namelijk twee maal de Halong bezocht. Drie dagen de Halong baai en een dag de Halong op land. Halong betekend trouwens draak (Long) in water (Ha).

Op 8 december vertrokken wij rond 8.30 uur met een groep van negen richting de Halong Harbour. Onze groep (vier Aussies, twee engelsen en drie nederlanders) klikte eigenlijk gelijk wel, dus dat was meteen leuk.
In de haven aangekomen, lagen er tientallen boten klaar. En wij mochten op een van de mooiste aan boord gaan :-)

Nadat wij de haven uitwaren, konden wij inchecken. Wij hadden namelijk allemaal een aparte kamer, met douche aan boord.
En daarna werden wij uitgenodigd voor de lunch, die begon met heerlijke gamba's. En nog vele andere heerlijke dingen. Onze crew bestond trouwens uit ruim 6 personen, allemaal in een wit pak gehuld.

De Halong Bay bestaat uit ruim 3000 kleine eilandjes van Karstgebergten. De meeste stijgen rechtop uit het water. Het had iets heel mystieks om hier tussendoor te varen, helemaal omdat het weer niet echt meezat, en er een behoorlijke mist hing. Maar dat maakt het plaatjes zeker niet minder mooi.
In de middag zijn wij gestopt bij de 'Amazing Cave'. En die deed zijn naam zeker eer aan. De ene na de andere kamer van de grot was nog mooier dan de andere. Heel veel stalagtieten en -mieten, sommige zelfs met kleine glimmers van de limestone...

Na deze grot op naar een kleine inspanning op Titop. Op de 425 treden hoge berg, staat namelijk een uitzicht punt, waar wij natuurlijk wel even vanaf wilde kijken. Mijn benen waren nog niet helemaal hersteld van Sapa, maar toch heb ik het gered.
Terug aan boord zijn wij na een kleine half uurtje voor anker gegaan; te samen met vele andere boten. Maar aangezien er geen sterren aan de hemel stonden, en alle boten leuk verlicht waren, gaf het het juiste effect :-)
En toen werden wij geroepen voor het diner. Dat startte met krab!! Dit was mijn eerste ervaring met een krab, maar het is me gelukt. En ik heb gesmuld. En daarna nog gesmuld van de meest geweldige inktvis, witvis, groenten, kip, natuurlijk rijst en fruit.
De avond zijn we doorgekomen met een spelletje 'pesten', waarbij de winnaar steeds een nieuwe regel mag toevoegen. Des te meer ronden, des te meer regels....des te meer lol ;-)

De volgende morgen konden wij enigszins uitslapen. Heerlijk geslapen trouwens in mijn prive cabin!
Daarna zijn wij op weg gegaan naar Cat Ba eiland. Het grootste eiland van Holang Baai. Aan wal werden wij opgepikt door een busje om naar de westkust van het eiland te rijden. Daar stond weer een kleine bootje voor ons klaar, om ons vervolgens naar de ingang van nog een grot te brengen. Erg mooi, maar toch niet zo amazing als...
Terug met ons bootje en de bus, maar de zuidkant van het eiland. Cat Ba stad....een strook van hotels...Daar hebben wij eerste genoten van de meest uitgebreide lunch tot dan toe. [Lijkt wel of deze trip alleen maar uit eetverhalen bestaat :-)]Kipsalade, gevolgd door Tom Yam soep, gefrituurde visbasket, sweet en sour witvis, tonijnsandwich, kip in honing en fruit. Helemaal rond en voldaan moesten wij nog enkele meters lopen naar ons hotel. Aan het eind van de Cat Ba strip stond een 13 verdiepingen hoog gebouw en dat was ons hotel! Ik kreeg een kamer op de 11e en heb genoten van het fantastische uitzicht.

Na inchecken gingen wij weer verder, met een kleiner bootje, op weg naar Monkey eiland. Na een korte trip weer langs de vele karstgebergten, kwamen wij aan. Daar hebben ik een verfissende duik genomen. En ben verrast door de wilde apen. Van een afstand genoten van hun brutaliteit!

Na paar uurtjes terug naar Cat Ba stad. Even opgefrist en samen met de vier Aussies lekker uitttentje uitgezocht. En daarna nog van alle cocktails op de kaart genoten tijdens happy hour bij de buren van ons hotel :-)
De dag erna weer lekker uitgeslapen. En na ontbijt stond de bus alweer klaar om ons op te halen. Het weer was inmiddels veel beter geworden. En toen wij weer bij de noordkant van het eiland aankwamen, mocht wij plaatsnemen op weer een andere boot (de vierde variant inmiddels).
Daar hebben wij voor twee uurtjes nog heerlijk kunnen genieten van de zon en de laatste blikken van Halong Bay! Terug in de haven gelunched en terug naar Hanoi....

En omdat ik toch nog niet genoeg had ondernomen ;-), ging ik mijn laatste dag toch ook nog maar iets doen. In de ochtend werd ik opgehaald met een busje op weg naar Hao Lu. Een van de hoofsteden tijdens het keizerrijk. Nadat wij twee tempels hadden bezocht, zijn wij op de fietst gestapt.
En ruim twee uur door de Halong op land gefietst. Lekker rustig, geweldig zonnetjes en fanastische omgeving. Oftewel een top laatste dag.
Nadat wij in Tam Coc aankwamen, en gelunched hadden zijn wij in kleine bootjes gestapt.
De komende twee uur hebben wij door drie grotten gevaren en gewoon genoten van de zon en uit uitzicht. En daarna zijn wij weer terug in de bus gestapt, terug naar Hanoi.

Ik ben net een half uurtje terug om jullie dit maar meteen allemaal even te vertellen.
Ik hoop dat het me vanavond ook nog gaat lukken om een aantal foto's toe te voegen, maar USB vinden deze compu's toch niet zo fijn...dus nog even afwachten.

Vanavond heb ik afgesproken met Sam en Kareanne, twee engelse zussen die ik in de Mekong heb leren kennen. Wij gaan vanavond van de 'hotplate' eten....
En morgen ....

Liefs,
Wendy

  • 11 December 2007 - 12:22

    Esther:

    Wauw Wendy, je hebt genoeg inspiratie opgedaan... wat ook een ontzettende leuke afsluitende trip.

    Goede reis terug, Esther

  • 11 December 2007 - 14:02

    Fenneke:

    ha Wen, terwijl hier (eindelijk) een mager zonnetje doorbreekt kijk ik naar de foto's van je laatste tocht. Het lijkt wel of je in een film zit!
    Ik ben benieuwd naar al je andere verhalen en foto's. Goede reis straks en tot thuis.
    xF

  • 11 December 2007 - 14:55

    Mam En Pap:

    Geweldig Wen, wat je al niet allemaal bekeken hebt. Je kunt nog wel een maandje blijven met al die excursie-mogelijkheden, maar we hebben je toch liever zo rond de Kerst wel thuis. Geniet nog even, hier wordt het koud. Tam Biet!

  • 11 December 2007 - 15:42

    Dirk En Tineke:

    Hoi Wendy,

    Jammer dat je weer naar huis moet, we hadden graag nog langer van je verhalen en foto's genoten. We wensen je een goede terugreis. Tot die tijd geniet nog even van Vietnam en tot ziens in Nederland

    Groetjes

    Dirk en Tineke

  • 11 December 2007 - 17:53

    Dees:

    Lieve Wen, wat een prachtige excursie was dit! De mooiste foto's zijn toch wel de mistige, het uitzicht vanaf de 11de is mijn favoriet. Hier wil ik ook heen! Ik hoop dat je straks heel lekker kunt nagenieten in het vliegtuig. Alvast een goede vlucht. Knuf, Dees

  • 12 December 2007 - 05:44

    Desiree:

    Had ik toch die omweg van 2 a 3 dagen moeten maken!!!
    Wat een avontuur weer!!! Je zal nog lang kunnen nagenieten en verhalen onder de kerstboom, straks thuis.

    Goede reis

  • 19 Februari 2008 - 14:16

    Sms Mascha:

    Hee lieve Wen, Hoesie? Je laatste berichten en foto’s waren weer prachtig. Klaar voor de terugtocht? Kleed je maar warm aan, t is nu echt koud geworden. Goede reis. XX Mascha

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Wendy

Reizen is een grote passie. En zodra ik kan, pak ik mijn rugzak en ga ik op pad. In Azië heb ik al vele avonturen mogen beleven, maar sinds 2014 heb ik ook Zuid Amerika leren kennen. En hopelijk nog veel meer van deze wereld.... Met deze dagboeken houd ik je op de hoogte van mijn avonturen

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 248
Totaal aantal bezoekers 65804

Voorgaande reizen:

08 November 2015 - 22 November 2015

Op safari in Zuid-Afrika

18 Oktober 2014 - 07 November 2014

Naar de jungle van Suriname

01 November 2013 - 27 Januari 2014

Mijn grote Azie avontuur

14 November 2010 - 18 December 2010

Laos en Cambodja

14 November 2007 - 13 December 2007

Mijn eerste reis

Landen bezocht: