Beenroeiers op Inle - Reisverslag uit Inle, Myanmar van Wendy Voorn - WaarBenJij.nu Beenroeiers op Inle - Reisverslag uit Inle, Myanmar van Wendy Voorn - WaarBenJij.nu

Beenroeiers op Inle

Blijf op de hoogte en volg Wendy

21 November 2013 | Myanmar, Inle

Vandaag gaan we op weg naar het laatste hoogtepunt van deze reis; het Inle meer.
Om half negen vertrekken we met een zeer royale bus richting Nyaung Shwe. De start van de route komt overeen met het landschap van gisteren. Maar na half uurtje buigt de route af en stoppen we even. We nemen een kijkje op de plaatselijke markt. Thee (gedroogd en nat; die laatste wordt gegeten na maaltijd veelal met geroosterde nootjes), bonen in allerlei variaties, bloemen, kruiden. Leuk om te zien. Na korte stop rijden we weer verder. Ook zien we nog kleine spoor brug, waar we korte stop maken. Het blijft vreemd om over een spoor te lopen maar hier is dat geen enkel probleem. Zelfs niet op de brug. Treinen komen slechts 1 of 2 keer per dag voorbij.
Net voordat we arriveren in Nyaung Shwe nemen we nog een kijkje in het Shwe Yaunggwe Kyaung. Een teak houten klooster met ovalen ramen waar op dit moment 30 novice leven. Als we aankomen zijn ze druk met studeren. Een prachtig zicht met al die novice die in prachtige kleuren door ramen zichtbaar zijn. Ze zeggen in soort gezang allerlei teksten op. Het is bijna mediteren. Ik ben alleen net te laat voor een plaatje binnen. Ze verlaten het klooster voor de lunch.

Naast het klooster staat er witte pagode met in alle wanden klein altaars met boeddha's. Ook deze zijn geschonken; onder elke Boeddha wordt dit duidelijk gemaakt. Afgezien hiervan is de kleur prachtig; wanden zijn bezet met rood en blauw glas. En de boeddha's zijn vaak omgeven met rode of geld kleed. Een pracht plaatje.

Rond 12 uur komen we aan in het hotel. Niet alle kamers zijn klaar maar onze spullen kunnen we allemaal kwijt in de kamer van Jack en Richard. Dan even hapje eten (voor het eerst is een soepje zelfs niet smakelijk!) en weer op pad. Voor ons vijven hebben we een bootje gehuurd. Het in de boot komen heeft wat voeten in aarde, maar als we eenmaal zitten is het geweldig. In een rijtje achter elkaar op weg naar het meer. En tegen 2 zitten we op het Inle meer. Wat een omvang en geweldig zicht!

Met handen en voeten kunnen we uit te leggen aan de schipper dat we afzien van alle toeristische attracties maar vooral op zoek zijn naar been roeiers. Hij begrijpt het in eerste instantie niet helemaal maar op een gegeven moment snapt hij wat we zorgen. Op het meer zijn vele vissers aanwezig. Ze vissen met netten en kegel vormige fuiken. En het bootje varen ze met een speciale roeitechniek; de spaan klemmen ze tussen arm en met been roeien ze (waarbij ze dus met andere been op het voorste puntje van hele kleine bootjes staan). Een zeer fotogeniek plaatje. En aangezien onze schipper onze wensen inmiddels goed kent hebben we hier ruim de tijd voor.
Daarna varen we ook nog naar de varende tuinen. In eerste instantie lijkt dit niet zo indrukwekkend maar als onze bestuurder aan 'wal' gaat en wat tomaten plukt wordt het toch mooier.
Zeker als we door smalle watertjes varen door de tuinen heen. In verschillende tuinen staan ook paalwoningen. Prachtig.
De dag erna horen we ook hoe deze ontstaan. Stukken riet worden bij elkaar gelegd waardoor een kluwe ontstaat. Het riet wordt verbrand en bodem wordt bedekt met modder en zeewier als mest. Dan worden deze lang gerekte stukken met bamboe stokken aan de grond bevestigd. En worden groenten zoals tomaten en komkommers verbouwd. Elk perceel is door gemeente vastgelegd. En gebied wordt op dit moment niet verder uitgebreid. Het is wel zo dat eiland na 10-15 jaar zinkt en nieuwe wordt gemaakt.

In klein dorpje (Inn Paw Khon) gaan we ook nog even aan wal. De pagode is minder indrukwekkend maar het klooster des te meer. In grote ruimte zitten vele novice te studeren. Katrien en ik blijven tijdje zitten luisteren. Heel indrukwekkend. Onze mannen volgen iets later. En na vele foto en film opnames en vele glimlachen en zwaaien (van SOGgende novice) vertrekken we weer naar de boot. Met geweldige luchten varen we terug naar de haven. Onze middag is geweldig besteed.

Even opfrissen en hapje eten. En ondanks dat we niet zouden zwichten zijn we toch allemaal voor een pizza gevallen. Zelfs ik! En het was heerlijk. Voor morgen wel direct tafeltje gereserveerd bij klein Birmees tentje maar voor vanavond was het prima.
En dan vroeg het bed in. Morgen om 7 uur vertrek naar Kakku.

Wen

• 25 November 2013 - 16:21

Mam En Pap:

Wat jullie niet allemaal beleven, het is niet te filmen, of misschien toch. Dat meer lijkt me prachtig. Omgeven door bergen en inderdaad heel bijzondere gebouwen op palen. Ik heb natuurlijk weer even op google earth gekeken, maar in het echt natuurlijk nog veel mooier. We blijven je op de voet volgen. Geniet en tot het volgende verslag. Liefs uut Grusbek. Xxx

• 25 November 2013 - 16:21

Mam En Pap:

• 26 November 2013 - 12:41

Wendy Voorn:

Inmiddels aangekomen in Cambodja. Doe lekker rustig aan de eerste dagen. Wil Myanmar even een mooi plekje geven voordat ik verder ga. En wat is er dan mooier om weer eens door je fotos te gaan. Dus hierbij de eerste kiekjes van Myanmar!

• 26 November 2013 - 14:17

Katrien En Marco:

Lieve Wendy,

Inmiddels hebben "de jongens en ik ;-))" jou uitgezwaaid en zitten wij thuis op de bank met een dikke trui (voor morgen wordt er smeltende sneeuw voorspeld!) je verhalen te lezen… Voor ons een prachtige manier om onze herinneringen op te halen. Het feit dat het lange, gedetailleerde verhalen zijn, vinden wij helemaal niet erg ;-)). Je schrijft het op een heel aansprekende manier, dat maakt de herinneringen bij onze foto's alleen nog maar levendiger. Hartelijk dank daarvoor!
    We hebben ons aangemeld voor je "nieuwsbrieffunctie", je bent dus nog niet van ons af.

Ga genieten van Cambodja!!! Wij gaan het met je meebeleven. We zijn ervan overtuigd dat je ook daar weer mooie mensen gaat ontmoeten die je reis gaan verrijken.

Liefs van Katrien en Marco

• 26 November 2013 - 16:33

Michelle:

Lieve wen,

Wat leuk om nu de beelden bij je verhalen te zien! Goed hoor dst je even in de relax- en genietmode bent! Ben benieuwd hoe lang je het volhoudt ;)

Enjoy en kijk uit naar je volgende verhalen!

Liefs,
    Michelle

• 26 November 2013 - 20:32

Fenneke:

Lieve Wen,
    als ik het goed begrijp zit het eerste deel van je reis erop. En wat heb je een boel gezien! Fijn dat wij het mee konden beleven. Met de foto's erbij is het helemaal of we met je mee reizen.
    Ben benieuwd naar de avonturen die nog komen...
    Een dikke knuffel van ons allemaal,
    xFen