Boeddha's in Pindaya - Reisverslag uit Inle, Myanmar van Wendy Voorn - WaarBenJij.nu Boeddha's in Pindaya - Reisverslag uit Inle, Myanmar van Wendy Voorn - WaarBenJij.nu

Boeddha's in Pindaya

Blijf op de hoogte en volg Wendy

20 November 2013 | Myanmar, Inle

Vandaag hebben we een redelijk rustig dagje gepland. De trekking slaan we af. Het heeft geregend en de paden zijn zeer glad en steil. We hebben daarom een alternatief programma bedacht.
Met z'n vijven hebben we een taxi gehuurd. Deze rijdt ons in twee uur naar Pindaya. Deze trip gaat langs een geweldig mooie route. En dat merken we al heel snel. Kort nadat we het dorp uit zijn kleuren de heuvels geel, wit, groen, bruin en in alle schakeringen daar tussen. We zien velen mensen in het veld werken met buffels op de rijstvelden, met ossen wagens voor het verplaatsen van vele stapels kool en bloemkool of met manden voor het verplaatsen van rijst bundels. Prachtige taferelen. En op elk moment dat we willen kunnen we Shwe Win (onze chauffeur) vragen om te stoppen.
Na bijna 2 uur komen we aan in Pindaya. Van een klein afstandje bestuderen we de berg waarin de grot zich bevindt met ruim 9000 Boeddha beelden. Het is weer, zoals inmiddels bekend, een ware kermis. Veel stoepa's vol lampjes, kitscherige beelden en veel pracht en praal. Zelfs de lift is in stijl gemaakt. We rijden tot de taxi plaats halverwege de berg. Vanaf daar is het nog maar 130 treden. En zodra we boven zijn en een blik kunnen wenden in de grot valt onze mond open. In elk hoekje en gaatje van deze natuurlijke grot zijn Boeddha beelden geplaatst. In de eerste grot zijn de beelden allemaal wel van soortgelijke vorm en kleur; goud met rode achtergrond en in meditatie houding. De grote is zeer divers. Van 1,5 meter tot enkele centimeter. Katrien en ik vinden op ons gemak een route door het web van kleine gangetjes in de grot. We kijken onze ogen uit. Het valt op dat verschillende beelden ook uit Europa komen. Iedereen kan hier, met een donatie, een Boeddha plaatsen. Zwitserland, Italië, Engeland komen we tegen. Maar het gros komt uit Myanmar. We lopen door alle gangetjes en kleine openingen. Tot we door Marco en Jack worden geattendeerd (met de kenmerkende lokroep uit Myanmar; klinkt als bouwvakkers die mooie vrouw voorbij zien komen. In Myanmar kun je daar de ober mee roepen) op een klein grotje. Op handen en voeten kunnen we door de ingang. Daar staan een klein aantal kleine boeddha's geplaatst. Met z'n vieren nemen we in rust goed de tijd om dit in ons op te laten nemen.
We lopen daarna weer langzaam naar de ingang. Het is echter nog niet klaar want er is nog een grot. Deze is groter opgezet met nieuwere beelden. Meer diversiteit in materiaal en vorm. Maar daardoor wat mij betreft ook meer kitsch. Die eerste grot vind ik mooier.
Na bijna 2 uur lopen we met z'n alleen weer naar buiten. Wat een pracht!
Aangezien er in de LP ook nog iets gezegd is over meerder grotten gaan we nog verder op zoek. Deze blijkt echter dicht te zijn. We kunnen nog wel met vele trappen op en neer naar een immense zittende Boeddha lopen. En dat doen we natuurlijk.
Als dan het pad echt eindigt keren we weer om. We lopen terug, pakken onze schoenen weer (want zoals gewoonlijk doe je dit allemaal zonder schoenen en sokken) en lopen de volledig trap naar beneden. Daar staat onze chauffeur al te wachten.

We rijden door naar een papier / parasol fabriekje. Anders dan bij het lakwerk is dit echt alleen opgezet voor de toerist; ze gaan pas aan het werk als we binnenkomen. Maar ondanks dat is het leuk om te zien hoe van de schors van een boom papier wordt gemaakt. En hoe daarna dit papier wordt gebruikt voor parasolletjes die volledig opgebouwd zijn uit bamboe.
En ik kan het niet laten; ik laat me verleiden voor een klein paars parasolletje. Mooi voor in m'n paarse kamer.

Daarna is het tijd voor lunch. De geplande plek is echter niet beschikbaar dus gaan we door naar zeer sjieke tent aan het water. Met leuk uitzicht eten we lekker decadent.
En daarna rijden we rustig terug naar Kalaw. We hebben nog een kleine fotostop maar door de vele wolken is het licht wat minder. En ja... Voor het eerst moeten we onze fleeche aan. Maar goed; overdag nog steeds korte mouwen weer. Genieten dus!

Morgen op weg naar Inle meer. Daar hebben we nog 2,5 dag en dan terug naar Yangon. Het einde begint in zicht te komen, snik. Maar zover is het gelukkig nog niet.

Vanavond eerst een nog een super gezellig avond gehad. We hebben wijn gedronken van het Inle meer. En jawel; voor het eerst deze vakantie heb ik meer dan 15000 kyat (uitspreken stjat) moeten betalen voor een diner. En dat is wel meer dan 12 euro.
We hebben ontzettend veel gelachen en heerlijk gegeten en gedronken bij Dream restaurant. Met Katrien, Marco, Richard, Jack en Ronald is het erg goed toeven. Morgen de bus in en dan kunnen we ons opmaken voor onze laatste stek, het Inle meer. Tot snel.

Liefs wen

• 25 November 2013 - 16:28

Mam En Pap:

Hoi Wen, dat eten voor twaalf euro is echt wel decadent te noemen. Echt een dream restaurant. Daar heb je hier amper een pannekoek voor. Wij moeten toch ook eens snel die kant uitkomen. Nou nog een ruime maand dan is het zo ver. Wij zien er naar uit. Ook erg benieuwd naar jou parasolletje. Nou, tot later. Liefs uut Grusbek.

• 10 December 2013 - 21:27

Mascha:

Hoi lieve Wen,
    Zo leuk en mooi om te lezen en zien wat je allemaal beleeft!
    Xx