KL - Reisverslag uit George Town, Maleisië van Wendy Voorn - WaarBenJij.nu KL - Reisverslag uit George Town, Maleisië van Wendy Voorn - WaarBenJij.nu

KL

Blijf op de hoogte en volg Wendy

19 Januari 2014 | Maleisië, George Town

Vandaag gaan we op weg naar Kuala Lumpur. Kortweg KL. Doordat we onze tickets van de middag hebben omgeruild zijn we al vroeg onderweg. Na ontbijt staat de taxi voor ons klaar. Binnen 15 min zijn we op het station. We vinden het platform en wachten op de juiste bus. En op juiste tijd vertrekken we. Het is eigenlijk een klein stukje. Binnen twee uur zijn we in KL. We komen aan op KL centraal. Een nieuw station; nog niet bekend in m'n LP dus is even zoeken waar we ons precies bevinden in de stad. En ook onze weg vinden in het station is wel een uitdaging. Er is een aanbouw met meerdere verdiepingen maar de weg er naartoe is niet goed aangegeven. We vinden uiteindelijk de taxi's. Binnen 15 min op plaats bestemming. Prima hotel in centrum van Chinese wijk.
We droppen onze koffers en pakken direct weer een taxi. Op naar het vogel park. Op onze weg er naartoe zien we allerlei prachtige gebouwen. Het oude trein station. Het Merdeka plein met prachtige Moorse gebouwen erom heen. Genieten. Bij park aangekomen, entree bandjes en direct door naar restaurant. Nu hebben we toch wel trek.
Tijdens het eten hebben we de grootste attractie te pakken. We zitten in het hoogste overdekte gedeelte. En daar vliegen de hornbills (neushoorn vogels) vrij rond. We hebben ze al gezien en gehoord in Mulu maar nu zien we ze dichtbij. En hoe. Ze eten bijna het eten van je bord. Je mag ze niet voeren maar over stiekum lokken (met een frietje) is niets gezegd. We kunnen prachtige plaatjes schieten. Geweldig om die beesten eens heel goed te kunnen bekijken.
De rest van de middag genieten van nog heel veel meer exotische (en minder exotische) diersoorten. Jammer wel dat het verschil zo groot is. De ene vogel heeft prachtige vrije ruimte om te vliegen. En de roofvogels en sommige grote hornbills zitten in vreselijk kleine kooitjes. Maar voor de rest leuk park. En heerlijk weer. Bijna 30 graden met heerlijk windje. Optimaal zomer. Of is het winter zoals de meeste Maleisiërs zeggen.
Aan het eind van de middag nemen we een taxi terug. En voordat we naar de kamer gaan willen we nog even rondje Chinese wijk doen. Het is hier weer anders dan in Melakka. Het is gezellig druk en overal is wat te beleven. En vooral ook te zien. Maar het is van belang ook vooral vooruit te blijven kijken. En ondanks m'n signaal ziet mam een afstapje over het hoofd. Ineens ligt ze naast me op de grond. Bril af, sneetje in oog en schaafwonden op arm. De schrik vliegt me weer om de keel. We worden vriendelijk geholpen door omstanders. We helpen mam overeind en besluiten direct terug te lopen naar kamer. We bekijken mam goed en behandelen alle wondjes. En dan voel ik goed hoe ik (en pap) ben geschrokken. Mam heeft het zelf minder spannend beleefd. We blijven lekker ff liggen om bij te komen. We gebruiken dit moment ook om een programma te bedenken voor de komende twee dagen. Wat gaan we doen / bekijken in deze mega stad. Het wordt een dagje wandelen door aantal wijken en dagje touristen bus en KLCC; de torens en city centre van KL. Daarna gaan we naar restaurant van ons hotel. Ons hotel heeft twee ingangen. Eentje aan straat met veel verkeer. En aan de andere kant is heerlijke drukke markt. In de ochtend wordt de straat volgebouwd met tentjes die tot eind van de dag blijven staan. En het restaurant van het hotel ligt in deze straat. Geweldig om dit vanuit een gezellig tafeltje allemaal aan je voorbij te laten gaan. We eten heerlijk hapje Maleisisch; mee Mamak. Lekker gekruide noodles schotel. Daarna lopen vanuit ons hotel de gezellig drukke Petaling straat in. Allemaal kraampjes met tassen, tshirt horloges en veel meer. Maar vooral leuk om alle eet tentjes te bekijken. Wat mensen eten en hoe het wordt klaar gemaakt. We drinken daarna nog wat bij ons hotel en duiken ons bed in.
Eerder op de avond heb ik heerlijk gegeten, alleen jammer genoeg moet ik het bekopen. Afgelopen dagen ging het steeds beter dus ook met eten was ik steeds minder voorzichtig. En dacht ik meer te kunnen genieten van de plaatselijke gerechten. En dat was vanochtend weer goed te merken. Ik voelde me weer zoals in Kuching. Slap, duizelig, tintelingen, geen eetlust, misselijk; behoorlijke klote zogezegd. Ik krijg geen hap door m'n keel. En stukje lopen van kamer naar restaurant is al pittig. In overleg met personeel van hotel besluiten we direct door te gaan naar ziekenhuis. Inmiddels drie keer bij een huisarts geweest. Nu is een grondige check noodzakelijk. Met een taxi zijn we binnen 15 min in ziekenhuis. Na administratie en lange wachttijd zie ik de algemeen arts. Weer doe ik m'n hele medische geschiedenis, bespreek m'n medicatie van afgelopen weken en leg uit hoe ik me voel. Ze zegt nog niet veel maar wil graag urine en bloed onderzoek. Op naar een andere afdeling. Na korte administratie en contante betaling ben ik direct aan de beurt. Prikken is absoluut niet m'n hobby dus ben blij dat pap me bij kan staan. Het valt mee maar ik voel me toch wel behoorlijk klote en verdrietig. Ik ben er echt helemaal klaar mee. Ik wil me weer lekker voelen! En vooral ook weten wat er aan de hand is. Na uurtje kunnen we terug komen voor de uitslag. We doen ff bakkie in de kantine en zoeken een rookplek voor pap. Daarna weer naar boven. We moeten nog even wachten; uurtje wordt bijna twee uur. Maar gelukkig krijg ik m'n uitslag. Het is zaterdag middag en ziekenhuis begint uit te sterven. Drukke afdeling van die ochtend is volledig gesloten. Maar m'n arts is blijven wachten. Ook zij had al contact gezocht met laboratorium en wist dat m'n uitslag op zich liet wachten. De uitslag; al m'n orgaan functies zijn op orde, er is geen bacterie / ontsteking meer in m'n lichaam. Gelukkig. Maar.... waarschijnlijk door alle medicatie van de afgelopen weken (vooral antibiotica en malaria pillen) en de bacterie die eerder aanwezig is geweest is m'n maag er goed klaar mee. M'n maagslijmvlies is aangetast / geërodeerd / ontstoken. Hierdoor komt m'n maagzuur direct in m'n maagwand (als ik het allemaal goed heb begrepen). En dat doet pijn. En daardoor heb ik geen eetlust en voel ik me futloos zonder enige energie in m'n lijf. Ondanks dat ik geen zin in eten heb zal ik toch regelmatig moeten blijven eten, kleine hapjes. En met medicatie (jawel; weer een stapel meegekregen) wordt m'n maag en m'n maag huishouding weer hersteld. Tweemaal daagse twee pillen. Opgelucht gaan we terug naar hotel. Inmiddels voel ik me iets sterker. Dat klopt volgens arts; in de ochtend is je maag leeg en dan is de pijn het heftigst. Ik heb in de tussentijd een paar kleine kaakjes gegeten waardoor de pijn is gezakt. Ik wil wel naar hotel terug lopen. Beetje 'frisse' lucht (voor zover dat mogelijk is in deze stad) is ook wel lekker. En het is maar 15 min.
Bijna naast het hotel is ook het bus station voor ons vertrek richting de cameron highlands over twee dagen. Ook hier hebben we weer een ticket voor laat in de middag. We gaan dit proberen om te boeken. We worden echter van het kastje (ene counter naar andere counter) naar de muur (telefoon) gestuurd. Omdat het een online booking is geweest kan niemand iets voor ons doen op dit station. En dat vertellen ze het liefst zonder ons aan te kijken, ons eigenlijk alleen door te sturen zonder überhaupt naar de vraag te luisteren en meer van deze onvriendelijke praktijken. En dan worden we ook nog continue lastig gevallen door soort van proppers die tickets willen verkopen. Niet bepaald een klant vriendelijke station. We geven onze wens uiteindelijk telefonisch door aan onze reisagent in Maleisië en lopen verder terug naar hotel.
We lunchen in hotel. Ik eet twee sneetjes brood en twee pillen. Daarna ga op bed liggen en val direct in slaap. Na klein uurtje ben ik weer aanwezig. En gelukkig is de ergste pijn in m'n maag iets weg gezakt. Het liefst zou ik aansluiten bij een van die heerlijke eet stalletjes rondom ons hotel maar we besluiten dit niet te doen. In plaats daarvan bestel ik paar sneetjes toast bij ons hotel. Pap en mam genieten van toch wel behoorlijk gevarieerde en goede kaart. Heel langzaam krijg ik enkele sneetjes binnen. Weer een maaltijd gehad en m'n pillen. Wat een lol. Na deze maaltijd zakt de pijn nog verder en we besluiten een eindje te gaan lopen. Het is nog steeds heerlijk gezellig druk op straat. We lopen onze wijk uit op weg naar het Merdeka plein. Een enorm hoge vlag wappert prachtig boven dit plein. En op dit moment is het ook heerlijk rustig toeven hier. Door een fiets evenement zijn de straten rondom het plein afgesloten. Dus zonder verkeer kijken we onze ogen uit. Prachtige gebouwen staan er rondom dit plein. En het plein zelf heeft groot groen grasveld. Ook krijgen we een beetje zicht op KLCC; we zien de Petronas en de KL toren boven de stad uit torenen. Na het Merdeka plein, langs een prachtige moskee, kijkje in de Indische wijk lopen we terug naar China town. En daar lopen we ook een geweldige hindoe tempel nog even binnen. Pap en mam hebben een dergelijke tempel nog nooit gezien. We kijken onze ogen uit naar alle versieringen en vooral de rituelen die de hindoes uitvoeren. Vandaag is het een speciale dag voor de hindoes; in de Batu grotten net buiten KL vindt een belangrijk festival plaats. Honderd duizend hindoes komen bijeen. En een belangrijke heilige komt vanuit deze grotten vannacht aan in deze tempel. Of we het niet leuk zouden vinden om erbij te zijn. Rond twee uur in de ochtend wordt hij verwacht. We slaan deze uitnodiging vriendelijk af en lopen terug naar ons hotel. Ik val kort daarna in goede slaap. Wat een dag.

De volgende dag voel ik me ok. M'n maag is nog steeds onrustig maar alle andere bijverschijnselen zijn er niet. We nemen ontbijtje; ik houd het nog maar gewoon bij wat toast. Pap en mam genieten van prima buffet. Daarna kopen we tickets in hotel en gaan naar de bus halte voor ons hotel. Vandaag nemen we de hop on- hop off bus. Deze rijdt langs ruim 20 kenmerkende punten in de stad. En bij elke halte kun je uitstappen en een volgende bus pakken. Ze rijden met redelijke interval. En ze hebben een open dak dus we kunnen alles heel goed en relax bekijken. En het is ook nog een prachtig weer. Wat willen we nog meer.
Eerst doen we ruim de helft van het rondje. Door een wielerwedstrijd in het centrum van de stad en een grote markt slaan we enkele haltes over. We stoppen uiteindelijk bij de petronas torens (452 meter hoog). Deze torens waren een droom van pap en nu staan we ervoor. Deze twin torens zijn op de 41ste verdieping (170 m) met elkaar verbonden. Deze verdieping en brug is toegankelijk voor bezoekers. Maar omdat we een kaartje hebben voor de KL toren slaan we dit uitzicht over. We lopen wel met verbazing door het enorme winkel centrum onder de torens. Je kunt hier je credit card flink plunderen. Leuk om eens te zien. En ook hier zijn al meer dan voldoende versieringen aangebracht in verband met het Chinees nieuwjaar. Enorm grote posters van paarden en zelfs een kleine draaimolen is aanwezig. Alles is grootst hier. We lopen door naar de achterkant. Daar is een prachtige tuin met vijver en fontein. We lopen een klein rondje. Nadat we de torens van alle kanten hebben bekeken pakken we weer de bus. We rijden via KLCC (het hippe drukke city center) naar de KL toren. Een communicatie toren van meer dan 400 meter. Op 282 meter zit een restaurant en net daar onder een observatie verdieping. We hebben een toegangs kaartje tot deze verdieping. Maar we bedenken ineens dat een lunch op deze hoogte ook wel leuk zou zijn. Beneden geven ze aan dat we zo naar binnen mogen. Als we echter bij restaurant aankomen mogen we alleen binnen met reservering. Met lekker lul verhaal over foutieve informatie van collega's beneden krijgen we uiteindelijk toch een tafeltje aangewezen. Het zit niet vol dus we nemen zeker geen tafeltje in beslag van iemand die heeft gereserveerd. Kort daarna krijgen we een nieuwe tafel, ditmaal aan het raam. Dus optimaal genieten van het uitzicht. En aangezien het restaurant draait kunnen we echt alle hoeken van de stad bekijken. En genieten van het eten. Decadent, maar dat mag soms wel op vakantie. Er is een zeer groot en heerlijk buffet. Ik neem m'n pil waarmee m'n maag een beetje rustig wordt en dan begin ik met heerlijk soepje. M'n maag houdt zich goed. Ik probeer dan ook nog een aantal kleine hapjes. Ik eet heel langzaam maar kan op die manier wel iets mee krijgen van dit heerlijke buffet. En het uitzicht blijft bijzonder. Elke 10 min weer een ander uitzicht met alle bijzondere gebouwen in de stad. We kijken onze ogen uit. En dan worden we ook nog optimaal bediend. Het is een heerlijke middag. Na bijna 1,5 uur hebben we een volledige ronde gemaakt. We worden gevraagd plaats te maken voor andere bezoekers. Prima; onze buik is vol. We kijken beneden bij de toren nog even naar wat andere attracties maar die zijn ver beneden peil. We pakken daarom de bus weer. We rijden door naar China town. Daar gaan we even relaxen in het hotel. Rond half zeven gaan we weer naar de bus halte. We willen de ronde nogmaals doen, maar ditmaal met de zakkende zon en alle lampjes in de stad. Tijdens onze trip gaan steeds meer lichtjes aan. Het is prachtig. En helemaal leuk is het dat we alsnog de volledige ronde doen, doordat de opbrekingen van overdag zijn verdwenen. De lichten bij KLCC zijn veelvuldig aanwezig. Zeker met de voorbereidingen van het Chinese nieuwjaar hangen overal rode lampionnen en versieringen. De bus zet ons af bij de Petronas torens; de bussen eindigen om half negen. We nemen de lokale bus terug naar ons hotel. Het is wel even zoeken naar de halte bij het overstappen maar we kunnen redelijk snel verder. In hotel pakken we nog een laat hapje (ik houd het bij sneetje toast) en pakken onze tassen. Morgen reizen we weer verder. Als alles weer is georganiseerd duiken we in bed.

NB; mam heeft een beetje een blauw oog en wat schrammen maar daar heeft ze verder weinig last van. Ook deze val zijn we weer zonder al te ceel schade doorgekomen.


  • 22 Januari 2014 - 15:59

    Wim & Elly :

    Hoi Reizigers,
    Wat een avonturen, gelukkig loopt het steeds goed af. En dat hoort ook zo ! Houden zo. Wij volgen de verslagen en vandaag heb ik me ook aangemeld. Vanuit het rustige Nederland, veel liefs en groetjes.
    Elly

  • 22 Januari 2014 - 20:48

    Sylvia:

    Hoi Wendy, Ik geniet van de lange verhalen!!!!!!!
    Sterkte met je maag.
    Groetjes,
    Sylvia

  • 23 Januari 2014 - 08:17

    Ric:

    Ik lach niet. Heus.

  • 23 Januari 2014 - 21:22

    Katrien En Marco:

    Hoi Wendy,

    Wij zijn weer helemaal bijgelezen ;-) en dat is iedere keer weer een intensieve, maar leuke klus. Wat blijft het toch een avontuurlijk avontuur.
    Vanaf nu geen maagperikelen meer en gewoon genieten wat ons betreft.

    Groetjes, Katrien en Marco

  • 24 Januari 2014 - 18:08

    Barry:

    hallo ik had gevraagd om een beetje op jouw ouders te passen,
    maar zo te lezen moet je zelf ook wel een beetje rustig doen,
    jij met je maag en ma met haar oog, en fred overleefd het dit keer zonder kleerscheuren
    dus maak er wat moois van
    groetjes barry

  • 28 Januari 2014 - 11:23

    Angelina:

    Hoi Wen,
    Wat heerlijk om eens op je blog te kijken. Prachtige foto's! Ik krijg de reiskriebels weer terug!
    Geniet nog heerlijk van dit bijzondere avontuur.
    Liefs, Angelina

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Wendy

Reizen is een grote passie. En zodra ik kan, pak ik mijn rugzak en ga ik op pad. In Azië heb ik al vele avonturen mogen beleven, maar sinds 2014 heb ik ook Zuid Amerika leren kennen. En hopelijk nog veel meer van deze wereld.... Met deze dagboeken houd ik je op de hoogte van mijn avonturen

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 399
Totaal aantal bezoekers 65669

Voorgaande reizen:

08 November 2015 - 22 November 2015

Op safari in Zuid-Afrika

18 Oktober 2014 - 07 November 2014

Naar de jungle van Suriname

01 November 2013 - 27 Januari 2014

Mijn grote Azie avontuur

14 November 2010 - 18 December 2010

Laos en Cambodja

14 November 2007 - 13 December 2007

Mijn eerste reis

Landen bezocht: