4000 eilanden - Reisverslag uit Vientiane, Laos van Wendy Voorn - WaarBenJij.nu 4000 eilanden - Reisverslag uit Vientiane, Laos van Wendy Voorn - WaarBenJij.nu

4000 eilanden

Door: Wendy

Blijf op de hoogte en volg Wendy

26 November 2010 | Laos, Vientiane

he hoi,

Ik ben inmiddels al enige dagen in Laos en dat bevalt super goed. Ik ben de 20ste aangekomen in Pakse.
Heerlijk z'n vliegveld waar je niet hoeft te wachten op je bagage, maar je deze gewoon letterlijk uit het vliegtuig gepikt zien worden.
Daarna met taxi naar centrum gereden (15 min) en ingecheckt bij mr Vong. Volgens Lonely Planet een hostel, waar je veel tips kunt krijgen over de omgeving.
Altijd handig. Ik verken direct het centrum van Pakse; het is het niet waard om hier veel langer te blijven. En met vreemde kaart verdwaal ik in de middag ook niet.
Zelfs de bewoners in een bepaalde wijk kunnen zelfs niet aanwijzen waar zij wonen; met tuktuk vind ik mijn weg terug. Ik ga lekker hapje eten op het dak van het Pakse hotel; prachtig uitzicht en mooie ondergaande zon.

De volgende dag vertrek ik direct weer op weg naar Si Phan Don (4000 eilanden). Ik kom rond 10.00 uur aan, waarna ik met kleiner bootje naar Don Khong vaar. Bijzondere overtocht. Aangekomen met ik kennis met spaanse meiden, waarmee ik afspreek aan het eind van de dag naar de zonsondergang te gaan.
Die middag doe ik een beetje rustig aan; vanaf 11.30 uur is het echt te warm om iets heel actiefs uit te voeren. Ik verken het dorpje een beetje, neem een kijkje in de school en kijk met veel plezier naar het werk in de rijstvelden.
Tegen half vijf nemen wij een fiets (een beloofde bus gaat er toch echt niet komen) en wij fietsen naar de andere kant van het eiland; da's een half uurtje. Onderweg zien wij prachtige taferelen op de rijstvelden en....hoor ik ineens mijn naam.
Liesbeth, een mede Plunker uit Delft,loopt ook op dit eiland!! Wat een toeval. Wij spreken af om 's avonds een hapje te gaan eten. De zonsondergang is mooi, wij fietsen in komende donker terug en ik fris me even op.
En daarna onder het genot van een heerlijke Beerlao heb ik een super gezellig avond met Liesbeth. Dat ga ik niet snel vergeten!

De volgende dag sta ik vroeg op. Ik ga eerst naar de markt, die om 6.00 uur opent. Erg bijzonder; kijkers zijn veel op het menu van loatianen. Ik verder naar de andere kant van het eiland en fiets langs de zuidkant verder. Prachtig landschap en de mensen zijn super vriendelijk. Ik maak veel contact met kinderen; heel erg leuk!
Daarna neem ik relaxe lunch en lees boekje. Tegen het eind van de middag pak ik weer mijn fiets en ga ik het noorden verkennen. Hier is meer schaduw en minder rijstvelden; wel veel buffels. Wie heeft er voorrang?
Tegen de avond kijk ik vanaf de kade naar de vele vissers in de Mekong. Heel knap hoe zij zich met kleine bootjes in de enorme stroom staande kunnen houden.

De dag erna vaar ik door naar Don Khon; bijna dezelfde naam, maar compleet andere eiland. Het is veeeel kleiner.
In de boot ontmoet ik Celine; een franse meid. Met haar ga ik op zoek naar een slaapplaats. Prima plaats gevonden en wij gaan direct door naar de watervallen. In de omgeving zijn er velen, maar deze zijn vanaf dit eiland direct te bereiken. Wij lopen een klein uurtje en vinden zij; zij zijn mega groot en super mooi! Beter kan ik het niet omschrijven.
Celine neemt de tijd om haar vriendje te bellen en ik verken op mijn gemak de omgeving. Vanaf vele plaatsen kun jij de verschillende watervallen bekijken; het is spektakel. Ook het stand vind ik uiteindelijk nog.
Als de zon begint te zakken worden de kleuren nog mooier. Langzaam aan lopen wij terug naar onze kamers. Wij eten nog een hapje en gaan slapen.
Omdat het overdag zo warm is besluiten wij de volgende dag vroeg te vertrekken. Om 6.00 uur hebben wij een fiets en zijn wij op weg naar het strand om dolfijnen te zien. Dit lukt van het strand niet echt, dus daarom besluiten wij alsnog een bootje te nemen. Wij zijn op dat moment nog de enige op de Mekong lijkt het wel. Wij bezoeken ook Cambodja nog even en zien vele dolfijnen.
Daarna gaan wij verder naar een apart gebied op het eiland; nog meer watervallen. En hierin zijn heel veel visnetten. Erg leuk om te zien.
Wij rijden uiteindelijk terug naar het dorpje. Wij rusten een beetje en gaan verder naar het kleinere eiland Don Det. Dat rijden wij in de middag helemaal rond. Een hele andere backpacksfeer dan op Don Khon, maar het Laos leven is identiek. Vele rijstvelden.
Tegen de zonsondergang zijn wij weer op Don Khon (na betaald te hebben voor de grote brug, die ooit door de fransen is neergelegd).
Na heerlijk hapje val ik lekker in slaap.

De volgend ochtend besluit ik er weer vroeg uit te gaan; tegen zes ben ik weer op het aparte eiland met de vele visfuiken. En via een wil paadje (ik kan bijna niet meer terug, maar het is toch gelukt; toch iets minder snel van de enorm gebaande paden voortaan ;-)). En dan kom je de echte vissers tegen; met een mega vangst.
En nadat ik dit deel van het eiland heb verkend, ga ik via de oude treinrails weer naar Don Det. Ik rijd het rondje nu via de andere kant en neem een echt Laos ijskoffie bij heerlijk tentje aan de Mekong.
Nadat ik terug ben, rust ik weer even en eet lekker lunch. Daarna ga ik terug naar de watervallen. Met een boekje mee en de watervallen op de achtergrond is het geheel compleet. Ik geniet.
Tegen de avond, fiets ik nogmaals naar Don Det, waar ik met eenzelfde ijskoffie geniet van de zonsondergang.

En tot zover mijn dagen tussen de 4000 eilanden....voor diegene die ik heb gezien zijn zij fantastisch. Morgen terug naar Pakse en dan hoop ik de dag erna naar het Boloven plateau te gaan.
Tot dan

Liefs,
Wen

  • 25 November 2010 - 12:34

    Mam En Pap:

    Heee Wen, Daar ben je weer boven water. Prachtig die wasmachine-watervallen in de Mekong. Op google earth kan je ze goed zien. (heb je nog zien fietsen op Don Khon). Toch wel mooi al die eilandjes. In ieder geval goed voor de conditie. Wel vroeg op zeg, maar dat heeft wel wat. Hier naderen we het het vriespunt, dus geniet van die 30 graden warmer. Terecht tijd voor nu en dan wat rust en siesta's. Mooie plaatjes weer vooral die in de avondzon. Liefs XX

  • 26 November 2010 - 09:07

    Harald:

    Wat een wereldreizigers, al die Plunkers...

  • 02 December 2010 - 12:03

    Krista:

    Hoi Wendy,

    Wat actief allemaal op de fiets! Ik kan me niet voorstellen dat het daar zo warm is, terwijl het hier zo koud is en een pak sneeuw ligt. Mooie foto's van de rivier en watervallen!

    Liefs,

    Krista

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Wendy

Reizen is een grote passie. En zodra ik kan, pak ik mijn rugzak en ga ik op pad. In Azië heb ik al vele avonturen mogen beleven, maar sinds 2014 heb ik ook Zuid Amerika leren kennen. En hopelijk nog veel meer van deze wereld.... Met deze dagboeken houd ik je op de hoogte van mijn avonturen

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 755
Totaal aantal bezoekers 65628

Voorgaande reizen:

08 November 2015 - 22 November 2015

Op safari in Zuid-Afrika

18 Oktober 2014 - 07 November 2014

Naar de jungle van Suriname

01 November 2013 - 27 Januari 2014

Mijn grote Azie avontuur

14 November 2010 - 18 December 2010

Laos en Cambodja

14 November 2007 - 13 December 2007

Mijn eerste reis

Landen bezocht: