Op de fiets - Reisverslag uit Nyaungu, Myanmar van Wendy Voorn - WaarBenJij.nu Op de fiets - Reisverslag uit Nyaungu, Myanmar van Wendy Voorn - WaarBenJij.nu

Op de fiets

Blijf op de hoogte en volg Wendy

14 November 2013 | Myanmar, Nyaungu

Vandaag 13 nov, stonden om 730 uur mountain bikes klaar voor ons. We hebben voor ieder de beste uitgezocht, afgesteld en op weg gegaan. Eerst nog door de stad Mandalay. Door het drukke verkeer, toeters over en heen, brommers links en rechts voorbij. Even wennen maar we komen er goed door.
We rijden vooral langs de Arrywadday rivier. Prachtig om te zien wat daar allemaal gebeurd.
Na 2 uurtjes fietsen kwamen we in de buurt van de U-bein brug. Omdat ons tempo er lekker inzat hebben we ruim een uur de tijd. Tijd genoeg om de brug helemaal heen en weer te lopen.
Prachtige vergezichten, vissers en een super fotogenieke brug. We genieten weer volop.
Na de brug is het nog een klein eindje fietsen tot de ferry. Dit stuk is leuk rijden: de grote wegen hebben we iets achter ons gelaten en landschap is interessanter. De informatie van de toch klopt veelal niet, of we zijn er snel. Als vijf kwartier wordt genoemd zijn we na 30 min op plaats van bestemming. Met kleine boot, waar alle fietsen op het dak passen, steken we over naar Ava. Kort nabij de rivier lunchen we eerst. Er staan mooi gedekte tafels voor ons klaar. Ekarie (onze eerste gids) komt toevallig ook met groep langs. We zijn echter wel de enige groep toeristen op de fiets. De rest laat zich vooral vervoeren met een paard en wagen. Na lunch verkennen we Ava. Mingming is echter niet zo goed met cijfers. Hij telt te snel en vertrekt waardoor we al snel een deel van de groep kwijt zijn. Evenals Cora, die op de brommer (na de eerste stop al van fiets heeft afgezien) onze bezemwagen is. We wachten bij een prachtige pagode uit de angkor tijd. En als we deze uitgebreid gezien hebben is de groep nog niet compleet. Mingming gaat op zoek en kort daarna zijn we weer compleet. We rijden door naar verschillende pagina's en klooster. Hetgeen we zien is echter niet indruk wekkende dan we al hebben gezien. Vooral het teak klooster van Mandalay was toch wel een topper. Als we besluiten niet meer voor zonsondergang te gaan die avond pakken we nog een pagode mee. Deze had ik nu juist niet willen missen. Prachtig. En dan weer terug naar de ferry. Na de oversteek nog een klein eindje fietsen en we zijn er (rond vijf). Mag ook wel. M'n kont vind het inmiddels echter niet meer leuk. Na heerlijke warme douche en eindelijk weer lichaam zonder zand en zweet eten we hapje bij Chinees in de stad. Met aantal loop ik ook nog rondje stad en sluit ik af met uitkijk vanaf het dakterras van het hotel

De dag erna om acht uur vertrek. Vandaag wordt zwaarder... En dat ook nog met zadelpijn. Buik in en bekken kantelen, tip van Marco helpt.
We gaan weer vlot vooruit. Nelly en Anneke hebben fiets verruild voor brommer en tuktuk. Maar de rest blijft hele dag op de fiets.
In eerste instantie is omgeving glooiend. Prachtige wegen langs de rivier en kleine dorpjes. Bij bezoek aan markt worden we ook nog uitgenodigd bij bruiloft. We krijgen 'goed geluk' met bloem en cigaret. En we moeten direct aansluiten bij rijk gevulde tafel met ijs coupes en cakes. Met name de bruid wil graag met ons op de foto. Na vele felicitaties en een leuke bijdrage moeten we ook nog met bruidspaar op de foto. Als we lang zullen ze leven zingen raken ze emotioneel. Na vele handjes verlaten we het feest en trappen weer verder. Inmiddels zijn de glooiende heuvels toch iets steiler geworden maar ze blijven te overzien. Groep is nog steeds erg snel. Bij aankomst in mingun hebben we na 3 uur, incl bruiloft. We hebben tot half drie om rond te kijken. We gaan langs bij verwoeste tempe, witte stoepa (die ooit de grootste had moeten worden, met aardbeving) en bejaarden huis. Dat laatste was erg bijzonder. Met handen en voeten gingen we in gesprek met enkele bewoners. Allemaal ouderen (minimaal 70 jaar) in goede gezondheid en kinderloos. Ze hadden het naar hun zin. En de foto's gaan we ze zeker nog opsturen.
In Mingun pakken we een grote boot en in 40 min zijn we terug in Mandalay. Het is nog even sjouwen om alle fietsen en brommer terug op de kade te krijgen. Na klein 15 min terug bij hotel. Douchen, zwemmen, ff relaxen en weer weg.
Met Katrien heb ik tafel gereserveerd, taxi geregeld en kastjes voor theater besteld. KW travel is weer op dreef.
Restaurant is opper sjiek en eindje buiten centrum. Heerlijke beef curry gegeten. Met vruchten toe vertrekken we weer in onze laadbak van de pick-up. Dezelfde chauffeur als 2 dagen geleden rijdt ons weer geweldig naar onze gewenste plaatsen. Na het eten gaan we naar poppen theater. Advies van de meiden was om er vroeg te zijn; studenten Engels komen naar theater om hun Engels te leren. Katrien en ik ontmoeten 2 zussen, van 17 en 21. Het is geweldig hen te leren kennen
Het theater op zich is interessant, maar toch niet echt m'n stijl.
Na uurtje is afgelopen en rijden we naar hotel. Tas pakje en opruimen. Morgen weer vroeg op om te vertrekken naar Bagan. Ik kan niet wachten!!

X Wendy

• 17 November 2013 - 12:43

Yvonne Flerig:

smul smul smul, wat moet ik anders zeggen, in ben in de verleiding om de eerstvolgende reis ook die kant op te gaan regelen...
    Ik hoop dat je alle indrukken met hulp van camera en reisverslag zo goed mogelijk ook voor jezelf vast kan leggen!!! geniet maar lekker door!
    Yvonne

• 26 November 2013 - 13:55

Katrien:

Hoi Wendy,

Ik reageer op het laatste verhaal van Myanmar uitgebreider, maar nu alvast een tip: je hebt van Cora een link ontvangen naar de FB-pagina van Mingming en op 1 van de foto's zing/ juich je het bruidspaar zo enthousiast toe dat ik wel begrijp dat ze emotioneel werden ;-))…

Groet, Katrien