Tour in Mandalay - Reisverslag uit Mandalay, Myanmar van Wendy Voorn - WaarBenJij.nu Tour in Mandalay - Reisverslag uit Mandalay, Myanmar van Wendy Voorn - WaarBenJij.nu

Tour in Mandalay

Blijf op de hoogte en volg Wendy

12 November 2013 | Myanmar, Mandalay

Katrien en ik (KW travel) hebben een leuk programma bedacht voor vandaag. We zouden dit voorleggen aan onze gids Mingming, maar die was er vanochtend al vandoor. Maar aangezien we onze plannen wel vertrouwde hebben we het gewoon zelf geregeld. In het hotel hebben we een pick-up geregeld en met 8 man zijn we gegaan.
Op de bodem van de pick-up was een matje gelegd en daarop konden we plaats nemen. Hierdoor hadden we goed zicht op de omgeving en alsnog veel contact met de bevolking.
We starten bij de steen slijpers. In kleine straat ten zuiden van de stad was het steen mekka. Vele stalletjes met stukjes steen; bewerkt en onbewerkt. Met zaklampjes werd de kwaliteit gecontroleerd. Bij klein fabriekje werden de stenen in plakken gesneden en gepolijst. Het blijft opmerkelijk om te zien op welke manier deze mensen te werk gaan; met voeten steen vasthouden, dicht bij draaiende messen met vingers en hoofd, geen kapjes / afbuiging voor het stof en hele lage stoeltjes. Hoelang zouden die mensen dit vol kunnen houden?
Na de steen straat zijn we op weg gegaan naar het goud velletjes kwartier gereden. Op vele Boeddha beelden worden goud blaadjes geplakt voor goed geluk, gezondheid of een wens.
Vanuit een zeer klein stukje goud (25 karaats) worden duizenden blaadjes geslagen. Het eerste klompje wordt gerold tot lange dunne strepen. Daarna wordt een streepje opgestapeld en half uur geslagen met hamer van 3 kilo. Daarna worden alle blaadjes door 6 gedeeld met de hand. En dan worden 1200 van deze stukjes opgestapeld. Dit wordt nog 1 uur geslagen om weer in kleine stukjes te verdelen. Om het vervolgens weer op te stapelen en nog eens vijf uur te slaan. En dan heb je het eind product; goud blaadjes van 2 bij 2 cm die zo dun zijn dat ze weg blazen zodra je het ontdoet van het bescherm papier. Indruk wekkend om dit proces te zien.
We hadden geen idee hoelang iets zou duren. Ons ochtend programma-analyse was zeer snel voorbij nog voor 10 uur dus we gingen voor drankje. En wel voor milkshake. Deze stad veel verschillende westerse tentjes waar we weer even iets anders kunnen eten / drinken dan rijst, thee, cola ed. Het was heerlijk!

We begonnen daarna met de Kyauktawgyi paya. Een tempel met een marmeren Boeddha van ruim 900 ton en 26 ft hoog. Prachtig om te zien. En de tempel zelf is voorzien van vele muren, pilaren vol met spiegels. Vanuit deze tempel zijn we gaan lopen naar de Sandamuni paya, tegenover de Kuthodaw. Er was even verwarring bij KW travel wat nu precies wat was, maar bij zien van tweede complex werd alles duidelijk. Ze lijkt op elkaar (same same....). Ze zijn allebei voorzien van rijen kleine stoepa's met marmeren tableaus, met teksten van de leer van Boeddha en commentaar hierop. Zeer indruk wekkende complexen.
Hierna verder gereden naar een lunch plek. Ook dit keer westers; we hebben genoten van burgers, pizza's en club sandwiches. Een fijne afwisseling

Na de lunch op weg naar de Shwenandaw Kyaung ( Shwe betekent goud). Een teak houten klooster met goed beklede ruimten. Prachtig. De versieringen zijn prachtig! We kijken onze ogen uit.
Daarna naar Mandalay Hill. Het is 3 uur, nog tijd genoeg voor zonsondergang maar we besluiten de pelgrims roure te nemen; via 1795 trappen zijn we naar boven geklommen. Onderweg vele Boeddha's gezien maar die waren veelal niet echt mooi. En eerlijk gezegd viel de top me ook tegen. En andere wereld dan golden rock. Heel veel kietsch en weinig mooie dingen. Het uitzicht kon beter met veel lage wolken. We zijn toch eerder boven dan gedacht dus nemen rustig de tijd voor drankje. Nog even de zon onder zien gaan ( niet de mooiste) en toen weer naar benee. En dan tot slot heerlijk gegeten bij de green olifant. In prachtige tuin hebben we genoten van heerlijke eten, gezelligheid en nagenoten van deze dag. Daarna laatste stukje terug en afscheid genomen van chauffeur.
Lekker opgefrist in hotel en weer geweldige dag kunnen afsluiten.

Wen

• 14 November 2013 - 12:58

Harald:

2x Ming als gids? Wat een luxe ;-)

• 14 November 2013 - 12:59

Harald:

En geniet ervan! De verhalen zijn prachtig!

• 14 November 2013 - 16:12

Mam En Pap:

Heee Wen, Het is toch wel een decadent reisje zo. Dat huurt maar pick-ups en laat zich rondrijden langs gouden tempels, stenen fabrieken, goedvelletjes drukkerijen en uitgelezen eetgelegenheden etc. En daar maar zeggen dat het primitief is. Maar ik moet toegeven dat die 1795 treden dan wel weer dapper zijn. Verder blijkt dat als je KW-travel volgt je echt wel ergens komt en wat ziet, en wonder boven wonder ook weer thuis komt. Misschien moet je een loketje openen met KW-myamar-travel voor al uw niet georganiseerde maar onvergetelijke momenten. Mooi reisverhaal weer. Liefs uut Grusbek XXX.

• 15 November 2013 - 09:43

Henneke:

Wat een heerlijke en fijne beschrijvingen van wat je tot nu toe hebt ervaren! De foto's zijn eigenlijk niet nodig, het verhaal is beeldend genoeg:-)
    Wel benieuwd naar natuurlijk.... Gaat het goed met de camera?

Veel liefs
    Hen

• 16 November 2013 - 14:32

Krista Akkermans:

Hoi Wendy,
    Wat leuk om je verhalen te lezen! Zo te lezen een indrukwekkend land. Ik ben benieuwd naar de foto's! Veel plezier nog!
    Groetjes,
    Krista