M'n eerste niet allenige dagen - Reisverslag uit Kampung Boyan, Maleisië van Wendy Voorn - WaarBenJij.nu M'n eerste niet allenige dagen - Reisverslag uit Kampung Boyan, Maleisië van Wendy Voorn - WaarBenJij.nu

M'n eerste niet allenige dagen

Blijf op de hoogte en volg Wendy

05 Januari 2014 | Maleisië, Kampung Boyan

Ik had bij ons reisbureau geregeld dat de pick-up van m'n ouders mij eerst oppikte, zodat ik ze kon verwelkomen op het vliegveld. Ik keek er enorm naar uit. Het is echter niet gelukt. De chauffeur kwam niet opdagen, andere chauffeur wist van niets. Na vele telefoontjes en veel frustraties van m'n kant en een busje voor mij, echter veel te laat, heb ik ze verwelkomd in het hotel. Heerlijk op m'n ouders hier te ontmoeten! Heel leuk om ze wegwijs maken en lekker bij te kletsen. Alleen onze kamers waren ook nog even probleempje. We gingen echter lekker bakkie halen en hotel het op orde laten maken. Na eerste hapje Aziatische gerechten konden we onze kamers in. Korte broek aan en weet de deur uit.

We hebben eerst heerlijk langs het water gelopen, door de Chinese en Indische buurt. En kenmerkende gebouwen zoals toeristen centrum, moskee, musea en parken. We duiken heerlijk onder in Kuching. Omdat de weekend markt erg ver is en de lucht donker begint te worden, laten we dat vandaag zitten. Hierdoor komen we wel terecht in een Chinese optocht. Met veel draken, lawaai en veel uiterlijk vertoon groot elke groep de tempel waar het om draait. Nadat we bijna alle groepen en voortuinen hebben gezien lopen we richting hotel terug. Tas weg en op naar plekje om iets te eten. Na nog een wandelingetje vinden we prima tentje. Airco had wel iets warmer gemogen maar prima gegeten. Een beetje westers met Aziatische mix is goed begin. Op de kamer nog ff kopje thee en daarna het bed in. Pap en mam hebben de jetlag getrotseerd.

De volgende dag redelijk vroeg op. Goede geslapen. En nogmaals op weg naar de weekend markt. Het is flinke wandeling, ook langs prachtig park. En met pittige zon aan de lucht is het vooral voor m'n ouders nog flink acclimatiseren. En dan vinden we die markt ook maar niet. Uiteindelijk komen we er achter dat ie verplaatst is. Het is nog een eind lopen. Omdat we geen andere plannen hebben gaan we er toch voor. En na enkele meters krijgen we een lift aangeboden. Dan zijn we er zo. We maken kennis met allerlei vreemde vruchten, zoete baksels en veel verse vis. Altijd leuk om markt te zien. Na goed rondje nemen we taxi terug. We hebben genoeg gelopen. En na vinden van heerlijke bakkie koffie (ditmaal de ijs versie) maken we plannen voor de rest van de dag.
We nemen een taxi naar semenggoh. Een park met oetang oetangs. Minder toeristisch dan sepilok. En aangezien m'n ouders ze nog niet hebben gezien gaan we ervoor. En met heel veel geluk
Allereerst komen er twee via de weg naar ons toe. Ze zijn heel dichtbij. Als ze op platform zijn nemen ze rustig de tijd. We staan overdekt te kijken... Fijn want de hemel barst open. Maar we kunnen nog genoeg zien. En het wordt vooral leuk als Ritchie, de grootste man, ook komt. Hij komt onze kant op, maar duikt net voor afdak toch de bomen in. Wat een groot beest. Prachtig om te zien. Uiteindelijk zien we vijf apen. Het leukste is de interactie tussen ze te zien. Eentje maakt persoonlijk afdakje van bladeren dat door kleine daarna wordt afgepakt. Als Ritchie in de buurt komt moet je zorgen dat je weg bent. Geweldig om te zien. En we hebben de tijd.
Als na bijna twee uur de meeste apen weer verdwenen zijn en de regen er nog steeds heftig naar beneden komt rijden we terug naar centrum.
De regen geeft ons de kans om tassen goed te organiseren. Morgen vertrekken we naar Bako nationaal park. Hier overnachten we; we willen dag rugzak meenemen. Het neemt wat tijd in beslag. Voor m'n ouders is het allemaal nieuw maar we komen er uit.
Als de tassen klaar zijn is de regen minder. We lopen weer eens lekker langs de waterkant. En gaan op zoek naar eettentje. Uiteindelijk komen we op plek terecht waar ook alle Maleisiërs zitten; het foodcourt. Het eten is niet geweldig naar atmosfeer is prima. Terug lopend door de Chinese wijk waar we nog soort van bingo tegen komen. Op de kamer nog kopje thee en daarna het bed in. M'n ouders hebben de jetlag al bijna overwonnen. Fijn. En dan nu slapen; komende dagen genoeg indrukken op te doen.

Truste!
Wendy

• 05 Januari 2014 - 18:55

Barry:

fijn dat alles daar goed loopt, misschien wel lekker voor jouw ouders
    die regen, of is het daardoor juist warmer (benauwder) want dan is het juist minder
    groetjes en geniet ervan
    barry

• 05 Januari 2014 - 19:19

Nicole:

Fijn dat je ouders er zijn. Echt bijzonder om elkaar daar te ontmoeten. Geweldig zo'n Chinese optocht. En oerang oetangs... De Azië experience.. Xxx

• 06 Januari 2014 - 00:04

Tineke:

Veel plezier met z'n allen. Hoor graag of het er kids-proof is. Groetjes, Tineke

• 06 Januari 2014 - 21:42

Ton Roelofs:

Spannend hoor: t lijkt wel een avonturenroman.
    Mag ik misschien een foto tegemoetzien van 3 mensapen vergezeld van een Zilverrug
    of is dit ietwat TE avontuurlijk?
    Het ga jullie bijzonder!

Oom Ton