Siem Reap - Reisverslag uit Phumĭ Ta Phŭl, Cambodja van Wendy Voorn - WaarBenJij.nu Siem Reap - Reisverslag uit Phumĭ Ta Phŭl, Cambodja van Wendy Voorn - WaarBenJij.nu

Siem Reap

Blijf op de hoogte en volg Wendy

28 November 2013 | Cambodja, Phumĭ Ta Phŭl

Aangekomen in SR. De stad is wel iets veranderd; voor m'n gevoel is het stuk drukker op alle plaatsen en meer volgebouwd, maar nog steeds erg fijn. Met name m'n hostel is zeer relax. Na welkomsdrankje, extra ondersteuning voor safety box (beschrijving klopte uiteindelijk niet waardoor ik de fout in bleef gaan) en wastafel direct gesloopt (oftewel stop erin gedaan die er vervolgens niet meer uit ging).
Direct m'n hele tas eens leeggehaald en alles opnieuw geordend. Vliegreizen zijn ook even van de baan dus vloeistoffen en schaartjes kunnen weer worden verplaatst.
Na heerlijk nacht en nog meer geweldige ochtend; na ontbijt om 10 ben ik op m'n gemakje de stad gaan verkennen. Eerst langs de rivier, vooral op zoek naar postkantoor. En dan via andere route terug richting centrum.
Op die route heb ik me ook direct laten verleiden door een voet massage. Beetje vreemde tent; je wordt zonder verdere info in vreemde zaal achter gelaten. Waarna op een gegeven moment een masseur komt. Voet massage mondt uit in been en schouders massage. Als ik na vele malen aangeef dat het niet erg prettig vind, sluit ik het af. M'n voeten hebben goede buurt gehad dus prima.
Ik loop ook nog ff langs de supermarkt. En die is identiek aan die van ons. Of; je kunt er allemaal dezelfde producten kopen. Toch wel ff wennen na klein maandje Myanmar. Nu besef ik dat het toch echt meer is afgesloten geweest.
In de middag doe ik rustig aan; neem nog lekker douche. Het is erg benauwd; onweersbui staat op de planning. En ik ontmoet Lauren. Engelse meid die ook net is aangekomen in Myanmar. Gezellig zitten kletsen. Ik ga daarna m'n foto's eens backuppen publiceren op deze site. Deze verbinding laat dat toe. Eindelijk! Ik ben benieuwd naar jullie reacties. En rond zeven heb ik met Lauren afgesproken hapje te eten. M'n eerste khmer maaltijd; dat smaakt erg goed. Curry met zachte kruiden, heerlijk rundvlees en groenten. Erg lekker. We doen nog een drankje en dan naar bed.

De volgende dag iets vroeger op. Om half acht stap ik op de fiets (gratis van het hostel). Ik ga naar Tonle Sap fietsen waar drijvende dorpen liggen. De weg er naartoe is soms erg slecht maar voor de rest gaat het prima. De drijvende dorpen sluiten minder aan bij m'n verwachting. Bertje vreemde dorpjes. En het is ook direct vage haven voor ferry's. Niet echt mooi. Ik blijf dan ook niet lang. Ga nog wel ff berg op voor wat uitzicht maar dan fiets ik terug.
Het is ook echt even wennen; mensen lachen minder naar je en er komen zeker geen zwaaiende kinderen op je af. Hier zijn ze inmiddels gewend aan die 'vervelende' toeristen.
Wat wel leuk was, is een groepje kids bij een tempel. Ze waren een spelletje aan het spelen maar komen naar me toe als ze me zien. De kleinste van het stel neemt het woord, hij volgt lessen aan de internationale school. Z'n Engels is behoorlijk goed. Alles wordt gevraagd; leeftijd, woonplaats, beroep, ouders, broer, wat ik ga doen, waarom ed. Erg leuk om op deze manier met hen te kletsen. En zelfs met veel zenuwen komt de vraag eruit of ik een vriendje heb. Ik niet, maar zij allemaal wel. En dat wordt met veel gegiechel duidelijk gemaakt.
Daarna fiets ik door naar cambocal. Een organisatie die sinds 2012 bestaat en doven aan werk helpt. De winkel had ik gisteren gezien en vandaag wilde ik langs de workshop. Met veel precisie en concentratie zijn ruim 20 luitjes bezig met het schuren en lakken van producten. Ik krijg heel uitgebreid uitleg over de organisatie en de producten. En ik kan het niet laten een mooie kaars houder mee te nemen. Ik eet een broodje aan de waterkant en daarna breng ik de fiets terug.
Ik loop daarna nog rondje centrum; drankje, boekje lezen, tas kopen, broek kopen. Ik leer later van lauren dat ik alleen nog wel beter moet afdingen. Nog steeds omschakelen....
Ik eet hapje bij eet stalletje buiten en heb s'avonds via FaceTime contact met pap en mam. Heel bijzonder! Heel ver weg en zo dichtbij.
Eten was toch iets minder dan gedacht; ik heb slechte nacht en moet in de ochtend zelfs overgeven. Dat lucht echter wel enorm op; het is er uit. M'n zonsondergang bij angkor laat ik echter aan me voorbij gaan. Ik duik m'n bed nog voor paar uurtjes in.
Rond acht gaat het beter. Ik we toast hapjes van m'n ontbijt en dat gaat redelijk. Ik bestel alsnog m'n driver en ga toch nog wel naar angkor. Afgelopen dagen veel getwijfeld of ik nog een keer zou gaan. En vooral omdat het dorp waar ik heen gegaan ben zo tegen viel ben ik bang dat ander dorp dat ook is. Dus toch weer tempels. Om negen uur ben ik bij gate. Duur dagje maar dat zie ik toch niet meer terug als ik terug ben.
Ik doe Angkor, Bayon en Angkor Thom. En enkele kleinere in de buurt. Voel alleen nog steeds optimaal. Rond 2 maak ik er dan ook een einde aan. Maar ik ben erg blij dat ik dit alsnog gedaan heb! Goed moment want eindelijk komt die regen. Thuis nog even geslapen en bij super markt wat broodjes gehaald. En nog steeds blijft dit binnen dus gaat goede kant op.
Eet ook s'avonds een broodje en heb nog een massage die ik gisteren heb gereserveerd.
En dan tas pakken. Morgen met de boot naar Battambang. Ik heb zeer wisselende verhalen gehoord dus ben wel erg benieuwd.

X wen




  • 01 December 2013 - 14:11

    Barry Wijdogen:

    hallo wendy, de site gevonden, en zo te zien rol je van de ene verrassing in de andere
    mooie foto`s nog een heel fijne tijd, ik blijf je volgen X barry

  • 01 December 2013 - 17:33

    Ton Roelofs:

    Hoi Wedy

    Prachtig reisverslag
    Maar ik wil heel graag jou op de foto zien.
    Groeten Ton uit Nijmegen

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Wendy

Reizen is een grote passie. En zodra ik kan, pak ik mijn rugzak en ga ik op pad. In Azië heb ik al vele avonturen mogen beleven, maar sinds 2014 heb ik ook Zuid Amerika leren kennen. En hopelijk nog veel meer van deze wereld.... Met deze dagboeken houd ik je op de hoogte van mijn avonturen

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 280
Totaal aantal bezoekers 65625

Voorgaande reizen:

08 November 2015 - 22 November 2015

Op safari in Zuid-Afrika

18 Oktober 2014 - 07 November 2014

Naar de jungle van Suriname

01 November 2013 - 27 Januari 2014

Mijn grote Azie avontuur

14 November 2010 - 18 December 2010

Laos en Cambodja

14 November 2007 - 13 December 2007

Mijn eerste reis

Landen bezocht: