Warm en goud - Reisverslag uit Rangoon, Myanmar van Wendy Voorn - WaarBenJij.nu Warm en goud - Reisverslag uit Rangoon, Myanmar van Wendy Voorn - WaarBenJij.nu

Warm en goud

Door: Wendy

Blijf op de hoogte en volg Wendy

03 November 2013 | Myanmar, Rangoon

Jaa! Ik ben er! En het is super warm!! Maar super geweldig.

Bij voorbaat m'n excuus voor dit lange verslag. Dit kan niet in weinig woorden, de indrukken zijn zoveel. Dus kijk maar hoever je komt ....

De vlucht was prima. Beetje weinig geslapen maar dat heb ik m'n eerste nacht bijna ingehaald. Ik probeer niet toe te geven aan de jetlag zodat het me niet te lang kan pakken

Aankomst was prima. Lange wachtrijen (stempel, akkoord, stempel, formulier, akkoord, oogscan, akkoord, visum, check, etc) maar alles prima in orde. Ik mag Myanmar binnen!
En ja... Ook direct geld kunnen halen uit de ATM. Ben heel rijk (300000 kyat) ze hebben alleen briefjes waarbij 1000, 1 dollar is. Wat een ontwikkeld land is het toch. Direct daarna kennis gemaakt met de groep en Cora, de reisbegeleider. En m'n vermoeden is waar; ze was ook m'n reisbegeleider van m'n Thailand reis bijna 10 jaar geleden. Laatste avond hebben we toen flink doorgezakt en dat kon ze nog herinneren (na al die reizen die ze inmiddels heeft gemaakt).
Met busje naar hotel. Tas weg en info gekregen van Cora over de gang van zalen. Goed voorbereid en printjes met inf. ontvangen. Nog ff opfrissen en de deur uit. We gaan met een deel van de groep een stadswandeling doen. Met de taxi (die voor hotel gehengeld kan worden, dus niet met je duim omhoog (dat is het teken van ruzie zoeken) maar gewoon wapperen. We wandelen langs allerlei voedsel stalletjes, kruiden winkels en nog veel meer. We komen verschillende gebedshuizen tegen; moskee, boeddhistische tempels, kerken en hindoeïstische tempels. Heerlijk om dit bij elkaar te zien. Paar leuke dingetjes....
Als iemand kus geluid maakt, dan is het niet zoals bouwvakker een vrouwtje lokt, maar vraag je ook bijvoorbeeld de aandacht van een ober.
Als je post wilt ontvangen, of een bel wilt horen afgaan en je woont op de derde etage hang je een touw naar beneden aan straatkant, met knijper en belletje. Dan ben je voor iedereen te bereiken.
In fancy hotel wat gedronken en bij schemer de markt nog afgelopen. Veel stalletjes waar je voorbereidde 'beetle nut' pruimspul kunt kopen.

In de avond eten we in hotel om elkaar nog iets beter te leren kennen. Namen leren... Ze groep is zo op eerste gezicht erg gezellig. Dus dat komt helemaal goed. Na eten nog ff dit schrijven en m'n bedje in. Jetlag weg slapen ...


Heerlijk geslapen. En redelijk fris wakker. Na ontbijt direct de bus in naar de Shewdagon pagode. Via de oost ingang zijn we erin gegaan maar niet voordat we eerst langs klooster en andere pagode zijn gegaan. Nog enkele foto's door m'n reisgenoten laten maken, aangezien een deel niet toegankelijk was voor vrouwen.
En dan de trappen op. Heerlijk overdekt met uitgedoste stalletjes met offer spullen en prachtige tekening en hout snij werken van Boeddha. En dan... komt het goud je tegemoet. En prachtige houden stoepa omgeven door vele tempeltjes, relieken, offer plaatsen en nog veel meer. Je weet niet waar je moet kijken. Bijzonder zijn de offers plaatsen van de dagen. Op je geboorte dag offer je water en andere zaken. Het is zondag en voor vele Birmese families een plek om samen door te brengen. Ze zitten gezellig bij elkaar te kletsen en bidden.
We offeren ook iets: een goud blaadje op een boeddha beeld waar ook vrouwen dit mogen doen. We hebben het nog iets blinkende kunnen maken.
We hebben nog de tijd om rond te lopen en ik schiet heel veel foto's. Wel even oppassen waar je staat; op je blote voeten zijn sommigen tegels zo warm dat je je voeten brand.
Nadat we alles goed hebben bekeken dalen we af bij de noord kant. Vanuit daar gaan we gezamenlijk lunchen. En met een deel van de groep lopen we daarna richting de Haing rivier. Eindje lopen maar leuk om de stad verder te leren kennen.
We pakken de boot en gaan naar de overkant. We negeren alle scooters en fiets taxi's en lopen zelf een beetje rond. We komen door klein straatjes waar we zwaaiend begroet worden door de bewoners. Kinderen zwaaien, vrouwen kijken.... Wat een vriendelijk reacties. Af en toe kunnen we een praatje aanknopen. Waar komen we vandaag, hoelang zijn we hier, wat gaan we doen. Het contact is geweldig. En zelfs als ik een kindje vreselijk aan het huilen maak door z'n eigen foto te laten zien zwaaien ouders me vriendelijk uit. Nadat een deel van de groep weer terug gaat, ga ik met Trudi, Jos, Theo, Anneke en Ronald nog naar de andere kant van het dorpje. De plaatselijk markt, waar een koe doorheen wandelt gezien en heerlijk drankje gedaan in een van de weinige cafeetjes. En daar werden we op de foto gezet; ditmaal waren wij de attractie. Nog even door de andere kant van het foto gewandeld en toen weer naar de boot. Naast de pier gaan we eten. We kiezen voor de Birmese sectie en dat is een goede keuze geweest. Heerlijk gegeten. En de groep is erg gezellig. Dan met de taxi naar huis. Lekker nog ff gerommeld in m'n kamer, tas gepakt... Bijna klaar voor morgen. Vroeg op want we hebben een rit voor de boeg. Zowel in de bus als te voet; we gaan naar de gouden rots.

Ik had bedacht dat ik weinig kon laten horen vanuit Myanmar, maar lijkt mee te vallen. We zitten nog wel in de grootste stad van het land, maar WiFi lijkt op dit moment nog zeker mogelijk. Op m'n iPhone schrijf ik m'n dagboek dat ik direct kan uploaden. Foto's lukken echter niet; dus die houden jullie nog tegoed.

Liefs, Wendy
Of... Tatah




  • 03 November 2013 - 16:39

    Mam En Pap:

    Wij begrijpen uit de eerste twee regels dat je een heel verhaal had getypt, maar wij zien helaas niet meer dan 2 regels. Zou de rest dan weer afgeluisterd zijn door de Amerikanen?!
    Je weet het maar nooit, maar jammer dat we de rest niet hebben ontvangen. Overigens waren we wel blij met de mailtjes die je toch nog hebt kunnen verzenden. Geniet! Liefs uut Grusbek.

  • 03 November 2013 - 16:50

    Wendy Voorn:

    Tweede poging....

  • 03 November 2013 - 22:51

    Ric:

    Leuk Wen! Hier door de regen, bliksem en hagel me een weg naar de repetities gebaamd. De A4 was afgesloten vanwege een WOIIbom. Uur te laat. Toch fijn gerepeteerd: het wordt een dijk van een stuk- dus je gáát wat missen.
    Verder had Delft een bak beroemde mensen over de vloer ondat Friso werd herdacht: Bone, Kofi Annan, Tutu- nou ja: ik hen ze grmist maar Arjan heeft ze gezien. Kus Ric

  • 03 November 2013 - 23:06

    Mam En Pap:

    Ja, helemaal goed die tweede poging. Mooi verhaal. Je hebt waarschijnlijk een heel lelijk jongetje gefotografeerd. We zijn benieuwd hoe lang je ons nog kunt bereiken. We zien het wel. Dooeeei Wen. Tot later. Love you.

  • 03 November 2013 - 23:18

    Caroline:

    Vind ik leuk! :) X Carol

  • 04 November 2013 - 04:58

    Michelle:

    Heerlijk vermaak zo 's nachts tijdens het kolven! Heb nog heel veel meer plezier!

  • 05 November 2013 - 16:43

    Yvpmme Flerig:

    erg smullen van je verhalen, ik maak gewoon dezelfde reis ook een beetje...
    goed dat je weinig jetlag hebt gehad en dat je direct ondergedompeld bent in het land

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Wendy

Reizen is een grote passie. En zodra ik kan, pak ik mijn rugzak en ga ik op pad. In Azië heb ik al vele avonturen mogen beleven, maar sinds 2014 heb ik ook Zuid Amerika leren kennen. En hopelijk nog veel meer van deze wereld.... Met deze dagboeken houd ik je op de hoogte van mijn avonturen

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 227
Totaal aantal bezoekers 65656

Voorgaande reizen:

08 November 2015 - 22 November 2015

Op safari in Zuid-Afrika

18 Oktober 2014 - 07 November 2014

Naar de jungle van Suriname

01 November 2013 - 27 Januari 2014

Mijn grote Azie avontuur

14 November 2010 - 18 December 2010

Laos en Cambodja

14 November 2007 - 13 December 2007

Mijn eerste reis

Landen bezocht: