Het andere strand - Reisverslag uit Chroŭy Chângvar, Cambodja van Wendy Voorn - WaarBenJij.nu Het andere strand - Reisverslag uit Chroŭy Chângvar, Cambodja van Wendy Voorn - WaarBenJij.nu

Het andere strand

Blijf op de hoogte en volg Wendy

20 December 2013 | Cambodja, Chroŭy Chângvar

Vandaag m'n eerste volle dag op het 'andere' strand. Gister avond nog gezellig gechat met pap en mam. Ondanks de slechte verbinding hebben we er toch iets van kunnen maken. Ze gaan starten met de voorbereidingen voor hun avontuur. Ik kijk er naar uit. Nog 2,5 week en dan kunnen ook zij genieten van de zon.
Heerlijk geslapen en uitgeslapen. Ik doe lekker rustig aan in de ochtend. Boekje lezen, foto's bekijken, kamers regelen etc. En dan allemaal vanuit m'n bed. Tegen tien loop ik kleine 100 meter en installeer ik mezelf in luie stoel aan het strand. Het weer is nog steeds niet top. Af en toe flinke bui. Maar ik zit droog dus kan lekker blijven zitten. Na ontbijtje en heerlijk mango shake lees ik nog verder. Heerlijk nonsens boek om te verslinden. En jawel; ik heb het voor elkaar gekregen om wel 4 uur in dezelfde stoel te blijven zitten. En boek is uit.
Ik bedenk me ineens om naar sihanoukville te gaan. Naar serendipity strand. Regel tuktuk en vertrek. Ik loop door verschillende straten. Alleen maar bars, hostel en reis bureautjes. Geen sfeer. En overal ogen in m'n zak. Overal wordt je gewaarschuwd om op te letten op je spullen.
Ik sla enkele handige spullen in; body lotion en hapje voor reis naar phnom phen. In otres zijn geen winkels.
Via tripadvisor heb ik plekje gevonden om goed te eten. Maar valt dat even tegen. Vreselijke salade laat ik uiteindelijk half staan. Sfeer op strand vind ik ook niet leuk. Veel drukker dan op otres, strand kun je bijna niet meer zien, veel zwervers en heel veel massage dames. Daarvan hebben we er in otres ook enkele maar niet zo veel. Ik vind er eigenlijk niets aan. Ik loop stukje terug en als dat niet veel beter wordt zoek in tuktuk terug.
Opvallend is dat achter elk strand veel armoede te zien is. Kotten tussen het afval waar hele families wonen. Op deze manier heb ik het nog niet eerder gezien in Cambodja. Groot contrast met alle grote hotels hier en het geld dat uitgegeven wordt.
Bij terugkomst drink ik nog wat op m'n terrasje en ga ik naar het strand. Regel ticket voor naar phnom phen en nieuwe flut roman. Installeer mezelf in een hangstoel en geniet van zonsondergang. Met dank aan de vele wolken is ook deze weer erg mooi. Loop nog even verder over strand en kies nieuwe hangstoel uit voor man diner. Prima avond weer.
Weer lekker geslapen. M'n bamboe hutje bevalt me wel. Heerlijke douche ook. Vroeg op deze ochtend; voldoende geslapen dus blijkbaar. En aangezien vandaag de zon echt optimaal schijnt (na aantal druilerige dagen) verplaats ik mezelf direct naar het strand. En dat is wel geteld 3 min wandelen. Prima ontbijtje en daarna ligstoel gezocht en gevonden. Wat een ochtend; beetje zwemmen, beetje liggen, beetje lezen, omdraaien, insmeren en ritueel kan opnieuw beginnen.
En ik heb ook nog m'n oksels lasten epileren. En wel met een touwtje. Klinkt bizar maar werkelijk effectief en niet zo pijnlijk. Janey, jonge meid van 20, heeft dit geleerd van haar tante. Afgelopen 4 jaar benaderd ze toeristen op het strand voor massages, manicure en dus epileren. In klein half uurtje ben ik van al m'n haren af. Ze wil erg graag nog veel meer doen maar ik laat het hierbij. Ik kan er weer tegen voor de komende tijd.
In de middag duik ik even onder de douch en maak me op voor wandeling. Otres beach bestaat uit twee delen, met braak liggend gelegen strand er tussen. Ga eens kijken bij otres 2. Heerlijke wandelen. Kom enkele verdwaalde badgasten tegen maar voor de rest vooral stilte. En heel veel kleine krabbetjes. Lastig ze te vangen op beeld maar met enig geduld toch gelukt. Na klein uurtje aangekomen op het tweede andere strand. De eilanden zijn nog iets dichter bij. Hier nog minder mensen, nog minder eet en slaap tenten. Maar dat gaat veranderen want er zijn veel bouwvakkers aan de slag. Ik kies weer lekker hangstoel uit en geniet van lunch en uitzicht. Na paar uurtjes pak ik m'n boeltje weer en loop ik terug. De zon is al aan het zakken waardoor het licht geweldig is. Er zijn meer wandelaars op het strand en ook wat vissers in de zee. Prachtige plaatjes. Terug op nummer een maak ik nog paar mooie plaatjes. Dit keer iets minder mooie zonsondergang; de wolken zijn minder aanwezig. Regel nog even tuktuk voor morgen en wat te drinken voor onderweg en duik maar weer eens in een hangstoel. Wat moet je anders. Ik lees m'n tweede flut roman uit en geniet van m'n laatste hapje eten op dit strand. Ik sluit de avond af met geweldige chocolade shake. Duik m'n bed in en slaap weer geweldig.
Vroeg op en tas pakken. Dan genieten van paar heerlijke vruchten en wachten op tuktuk. M'n strand dagen zitten erop. Ik heb gekozen voor luxe vervoer naar phnom phen. Voor 2 dollar extra heb ik plek in bus voor 24 ma ipv 48. En did bus zit geeneens vol. En chauffeur is prettig. Ik gok op lange rit maar na vijf uur zijn we er. En tijdens de reis ook nog met half oog kunnen kijken naar Johnny Depp als captain sparrow. Weer eens wat anders dan karaoke.

Wendy


  • 22 December 2013 - 10:37

    Nicole:

    Klinkt goed relaxed! Zo waar 2 boeken gelezen... Knap hoor ;-) En wat een prachtige zonsondergangen! Lekker hoor dat je ouders over 2,5 week ook van Azië kunnen gaan genieten. Wat ga je tot die tijd nog doen?

  • 22 December 2013 - 10:52

    Nicole:

    En oksels epileren.... Klinkt echt heel pijnlijk. Maar wel makkelijk dat je er dan weer even vanaf bent.

  • 22 December 2013 - 16:56

    Marian Ruijgers:

    Hoi Wendy,

    Heb vandaag de tijd genomen om je verslagen te lezen en je foto's te bekijken. Wat een geweldige tijd maak jij mee. Ik ben een wel een beetje jaloers. Fantastisch hoe je al je wetenswaardigheden beschrijft en met je foto's illustreert. Blijjf schrijven over en genieten van deze bijzondere tijd. Ik wens je fijne feestdagen. Het lijkt me een geweldige manier om een nieuw jaar te beginnen. Hug, Marian

  • 22 December 2013 - 21:45

    Mam@Pap:

    Hoi Wen, dat westen van Cambodja is wel een echte lay back locatie geweest zeg. Als ik jouw verslag zo lees moet je nu toch uitgerust in PP aangekomen zijn. Nu de kerstdagen tegemoet en weer een totaal andere omgeving. Wij weten niet of je van enige Kerstsferen kan genieten in Oost borneo, maar hopen dat je daar weer fijne dagen gaat beleven. Houd je haaks. Liefs Uut Grusbek xxx.

  • 23 December 2013 - 11:56

    Caroline :

    Hey Wen! Wat een gave tijd heb jij!! Goed bezig! Superbedankt voor je kaartje!!!!!! En alles wat erop staat is wederzijds!! You know.....je bent een kanjer! XxxCarol

  • 24 December 2013 - 11:42

    Jos En Trudy:

    Hoi Lieve Wendy,

    het lijkt wel of je aan het strand van een rustkuur hebt genoten. Daar was je vast aan toe na al dat getravel eerst met WK en later op jezelf. Fijn dat je in Phnom Phen bent beland waar weer nieuwe avonturen op je wachten. Een tijdje hebben we je niet gevolgd omdat we Myanmar nog even in ons hoofd wilden vasthouden. Wij zijn nu pas in ons normale ritme dus jij mag eind januari wel eerst in retraite. Fijne Kerstgedachte gewenst vanuit een woest Holland met veel rukwinden en af en toe een pittige bui.
    Liefs Jos en Trudy

  • 27 December 2013 - 11:03

    Theo Voorn:

    Dag Wendy
    Af en toe heb ik je gevolgd. Dit avontuur moet je wel op een of andere manier veranderen. Als je zo lang en zo intensief andere plekken op de wereld bezoekt en kennis maakt met andere culturen.
    Goed dat je dat hebt gedaan. Ze noemen dat uit je "comfortzone" treden. Daar is enige moed voor nodig.Als ik alles lees komen bij mij ook de kriebels om weer te reizen.
    Ik kijk net tegen de foto van je vader aan. Diny had hem aangemeld in de Brug. Ik bewaar hem voor je archief. Ik wens je een goed 2014. Dat goed begint denk ik. Groet Theo

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Wendy

Reizen is een grote passie. En zodra ik kan, pak ik mijn rugzak en ga ik op pad. In Azië heb ik al vele avonturen mogen beleven, maar sinds 2014 heb ik ook Zuid Amerika leren kennen. En hopelijk nog veel meer van deze wereld.... Met deze dagboeken houd ik je op de hoogte van mijn avonturen

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 255
Totaal aantal bezoekers 65821

Voorgaande reizen:

08 November 2015 - 22 November 2015

Op safari in Zuid-Afrika

18 Oktober 2014 - 07 November 2014

Naar de jungle van Suriname

01 November 2013 - 27 Januari 2014

Mijn grote Azie avontuur

14 November 2010 - 18 December 2010

Laos en Cambodja

14 November 2007 - 13 December 2007

Mijn eerste reis

Landen bezocht: