Bergen en strand - Reisverslag uit Kâmpôt, Cambodja van Wendy Voorn - WaarBenJij.nu Bergen en strand - Reisverslag uit Kâmpôt, Cambodja van Wendy Voorn - WaarBenJij.nu

Bergen en strand

Blijf op de hoogte en volg Wendy

14 December 2013 | Cambodja, Kâmpôt

Niet echt een geweldige nacht gehad. We slapen in slaapzaal. Op zich prima bedden maar erg warm. En te weinig fans voor aantal bedden. Lauren slaapt nog tijdje na de wekker. Ook prima. Ik kleed me af en bestel vast wat te eten. Prijzig voor hetgeen ik ontvang. Des te meer ik zie van deze plek des te vreemder ik het vind. Er loopt enorm veel personeel rond maar de badkamers zijn smerig. Twee Franse meiden die er werken zitten de hele dag in de tuin achter de computer of te lezen. En willen vooral veel verkopen terwijl hun prijzen erg hoog zijn. En de eigenaar loopt al heel vroeg met een sigaret door onze slaapkamer. Maar voor de prijs (6 dollar), met tuin en zwembad ok voor twee nachten. We zijn hier toch alleen om te slapen.
Vandaag actieve dag voor de boeg. We gaan naar nationale park van Kep. Precies rond Kep zijn aantal flinke heuvels aanwezig. Dat is het park. We beginnen op de fiets. Al gauw is fietsen niet meer aan de orde. Weg is slecht en steil. Maar we hoeven niet ver. Bij restaurant in begin van park (we wachten en genieten van het uitzicht totdat het opent) is veel info verkrijgbaar over de paden en routes. De eigenaar van Led Zep heeft zich enorm ingezet om overal borden, prullenbakken en bankjes neer te zetten. We beginnen op de rondweg; 8 km in totaal op ongeveer dezelfde hoogte. Na ruim 3 km besluiten we het traverse pad te nemen. Deze afslag gaat direct steil omhoog de berg op. Met handen en voeten kruipen we dit pad omhoog. Op een gegeven moment wordt het iets minder steil. Het is een zeer smal paadje op de rand van de berg. Prachtig gelegen. We lopen tussen boontjes door en door een boom. Lianen overal. En met stronken en stenen af en toe nog flink klauteren. Bij afslag (geweldig aangegeven) kiezen we voor de top. Phnom Kep is de top. Bijna 300 meter. Op 6 meter na de hoogste top van deze provincie. Geen uitzicht. Dat is jammer. Op andere top, waar we in kleine 30 min naar toe kunnen lopen, staat klein Boeddha beeldje. Er ligt geld en fruit als offer. Dat is een eindje weg om iets te offeren.
Na de Boeddha lopen we via een prachtig haarspeldbochten paadje naar sunset view. Nog geen tijd voor zonsondergang maar wel geweldig uitzicht. Heerlijk! We kijken uit op het 'centrum' (voor zover je dit een centrum kunt noemen in dit gehucht), de kust, promenade en overgelegen berg. We genieten van het uitzicht en ons welverdiende broodje. Voor het eerst in weken met een echt stuk kaas. Heerlijk!
Na dit uitzicht komen we nog langs aantal karakteristieke punten op onze weg naar beneden. Na bijna vijf uur na onze start komen we terug bij onze fietsen. We fietsen naar de promenade en sluiten de dag af met relax momentje in een hangmat bij het strand. Wat een geweldige dag weer. En het is nog geen avond. Na een relax momentje pakken we onze fiets.
Eerste regelen we een tripje voor morgen. We gaan naar eilandje morgen. En de dag erna rijden we door naar Kampot.
We rijden nog eindje van centrum af langs het strand. Overal hangmatten, maar geen mensen. Dit dorp is klaar voor massa toerisme maar die zijn er op dit moment nog niet. Het is overal erg rustig. We rijden langs het krab monument (dit is de provincie van krab vissers) en de steiger voor boten. Dan rustig weer terug en via de krab markt terug naar Kukuluku, ons hostel. We erg langs krab markt via de promenade is heerlijk. Beetje berg af en zo goed als lege weg. Terug frissen we ons even op. Eindelijk kan ik de douche gebruiken. Fijn om m'n stro haar en zweet lijf af te spoelen. Lauren speelt het het zwembad met dochtertje van personeel. Ze heeft woord 'excellent' geleerd. Ik lees nog wat verder.
Tegen zeven fietsen we terug. Ditmaal in donker. Maar aangezien er toch bijna niemand op de weg is kan het wel. We leveren onze fietsen in.
Daarna lopen we weer langs de promenade naar de krab markt. Daar zijn veld restaurantje. We kiezen eentje uit. We hebben prima gegeten maar service was vreselijk. Ik heb voor het eerst loklok gegeten; een van de Cambodjaanse gerechten. Met vis natuurlijk zo dicht bij de zee. Heerlijk. Maar toetje nemen we ergens anders. Aan het begin van het rijtje hebben ze ijs. En wat voor een ijs. Het is geweldig!! Dit is geweldige afsluiting. We lopen terug naar Kukuluku. We pakken onze tassen en duiken in bed.

Onze laatste volle dag in Kep brengen we door op konijnen eiland. Een eiland op 8 km afstand van het centrum van Kep. We worden opgehaald door tuktuk. We droppen onze grote tassen bij reisbureautje en rijden naar de boot. Na klein uurtje komen we aan. Het is klein strandje op eiland met kleine heuvels. Op de stranden, met gras en palmbomen zijn enkele restaurantjes. Tom, de jongen die met ons bij Kukuluku heeft geslapen is er ook. Hij heeft heerlijk plekje gevonden. Aan het eind van het strand zijn heerlijke bedjes bij het water, hutjes met privé badkamer en fijne zit plekjes. We kiezen dit plekje.
De rest van de dag zitten we op het strand. Genieten van de zon, de zee (heerlijk kalm en ondiep), gezelschap, boek en het heerlijk eten. Ik ben geeneens verder gekomen dan ons eigen strandje, maar prima dagje. Gewoon helemaal niets. En dat bevalt erg goed.

In de avond sluiten Tom, lauren en ik aan bij grote groep schotten. De avond vermaken we ons met allerlei kaart games, vreselijke hersenkrakers en klapspelletjes. Zelfs de eigenaresse probeert zich steeds in het spel te mengen. Erg grappig.
Tegen twaalf gaat het licht uit en ik duik m'n bed in. Prima geslapen. En geweldig wakker worden met de zee bijna onder je hut.
Rustig wakker geworden en ontbijtkoek gegeten. Tom gedag gezegd; hij reist weer terug naar sihanoukville. Tegen half elf pakken we boot terug en worden we op land met tuktuk terug gebracht naar centrum. Onze grote tassen waten veilig opgeslagen bij klein reis bureautje. We mogen ze nog even laten staan. We drinken nog wat en plannen de komende dagen. Het einde van m'n Cambodja reis begint in zicht te komen. Maar vooral het einde van m'n reisgezel. Lauren wil veel langer in sihanoukville blijven. Ik denk aan Kampot. Maar goed; eerst maar eens zien hoe het daar is.
Om 1 uur pakken we klein bus en binnen een uurtje worden we voor ons hostel afgezet. De eigenaar is wellicht iets te enthousiast voor m'n doen maar het ziet er allemaal geweldig goed en netjes uit. Na heerlijke douche lopen we rondje stad. Het lukt me echter niet om geld te pinnen. Vreemd. Morgen nog maar eens proberen.
Genoten van lunch bij de rivier en tour geboekt voor morgen. Ben benieuwd; we horen wisselende verhalen.
In de avond blijven we in ons hostel. Er ontmoeten Michele, Tom en Roman. We spelen we enkel kaart games en eindigen de avond met midgetgolf. In onze tuin liggen 10 holes. En dan nu lekker slapen.

X Wendy

• 15 December 2013 - 05:15

Michelle:

Wat goed dagje relaxen! En wat leuk een foto van je te zien, wat zie je er goed uit!
    Liefs

• 16 December 2013 - 20:31

Tineke:

Leuke foto's en een mooi verslag! Fijn dat je deze reis maakt, kunnen we misschien nog iets van pikken.....