Bounty eiland - Reisverslag uit Langkawi Islands, Maleisië van Wendy Voorn - WaarBenJij.nu Bounty eiland - Reisverslag uit Langkawi Islands, Maleisië van Wendy Voorn - WaarBenJij.nu

Bounty eiland

Blijf op de hoogte en volg Wendy

27 Januari 2014 | Maleisië, Langkawi Islands

Bounty eiland

Onze laatste bestemming van ons Maleisië avontuur. We gaan vandaag naar het eiland Langkawi. Een van de meest noordelijke eilanden van Maleisië aan de west kust. Aan het strand van Tengah gaan we onze laatste dagen doorbrengen in het Fransipani resort. Mooie afsluiting van een meer dan geweldige reis

Onze reis naar Langkawi begint in Penang. We moeten er vroeg uit. De snelle boot gaat slechts eenmaal per dag en wel om half negen. Voor pap een behoorlijke ontbering; dit zijn toch geen vakantie tijden. We krijgen een take away ontbijt en worden om half acht opgepikt. Bij de ferry (jetty hier genoemd) wisselen we onze voucher nog om voor tickets en dan kunnen we in de rij aansluiten. Na ruim kwartiertje krijgen we boardingpas en kunnen de boot op. Koffers in klein hokje gepropt en plaats gezocht. Als we goed en wel zitten komen we er achter dat warme kleding wel erg wenselijk was geweest. Er staat een enorme airco op zn harst te blazen in de zitruimte. We komen echter van warm Penang en gaan naar zonnig Langkawi. Dus met korte broek en top de boot op. Gelukkig kan ik m'n tas nog goed bereiken en heb ik een trui en jas eruit gevist. En met m'n sarong over onze benen hebben we iets. Maar na ruim twee uur begint de kou toch wel behoorlijk vriezig te worden. We moeten nog een klein uur. Tanden op elkaar en gaan. Tegen twaalf komen we aan in warm Langkawi. We zijn snel opgewarmd gelukkig. Pick-up snel gevonden en op naar resort. Tassen weg en nog meer kleren uit. Op naar restaurant waar we welkomsdrankje krijgen. Heerlijke frisse citroengras sap. Nog een klein hapje en dan op naar het strand.
Onze villa ligt in tuin met kleine villa's en fransipan bomen. En achter twee andere villa's ligt het strand. Daar zijn klein hutjes gemaakt waar afkoelende schaduw is. We verzamelen wat bedjes en duiken de zee in. Heerlijk! De zee van Andaman voelt goed. Daarna lekker relaxen en boekje lezen. Ik wil m'n laatste roman toch ook nog uitlezen voor het eind van m'n vakantie. Aan het eind van de dag eten we hapje met uitzicht op de in de zee zakkende zon. Daarna nog rondje langs het strand en kleine centrum van Cenang. Terug bij resort nog ff online gegaan en daarna op ons terras vooral veel bijschrijven. Ik loop nog behoorlijk wat dagen achter. En ik wil het voor het eind toch graag afronden.
Daarna lekker opgefrist in onze openlucht douche en naar terras. We hebben geen zin om op zoek te gaan naar een eettent dus blijven bij ons resort. Prima kaart en geweldig uitzicht. We zitten op het terras aan de rand van het strand met uitzicht op de zee. Top. Heerlijke maaltje en daarna nog even op ons eigen terras gezeten. En vervolgens heerlijk moe m'n bed in.
Vanochtend slapen we uit. Het zijn de relax dagen. Het ontbijt is zeer uitgebreid. En weer kunnen we met uitzicht op zee hiervan genieten. Geen wolkje aan de lucht; het wordt een stralende dag. Na het ontbijt nog enige activiteit. Het zouden eigenlijk dagen vol zon, zee, strand en boek worden, maar toch met enige actie. We lopen weer naar Patai Cenang; het naast gelegen toeristen straatje. Buiten resorts, restaurants, souvenirs winkel en tours agenten is er niets anders te beleven. We lopen helemaal naar het eind. Daar zit een klein museum. Een museum over rijst. Ze hebben verschillende velden met verschillende soorten rijst en verschillende stadia van de groei. Voor mij gesneden koek na inmiddels vele rijstvelden maar voor pap en mam wel erg leuk om te zien. Jammer genoeg staat er verder weinig informatie bij. En de beloofde buffels staan helemaal achteraf op een apart veld. Beetje jammer. Maar genoeg rijst kunnen bewonderen. Daarna richting strand voor bakkie koffie. Gezien het stralende weer veranderd de smaak echter naar een chocolade milkshake. En ik ga voor de verse kokosnoot. Dit is een van de laatste mogelijkheden van m'n trip om daar nog van te genieten. Heerlijk vers en lekker fris. Lekker. Daarna terug wandelen naar ons strand. Onderweg eten we nog een hapje. Daarna op zoek naar strand bed (met handdoeken reserveren is hier zeker toegelaten waardoor laatkomers er veel moeite hebben ook nog een bed te bemachtigen). Maar gelukkig gaan net twee mensen weg. En kunnen we weer genieten van zeewater, zwembad, zon, boek, slaap en weer opnieuw zeewater etc... Heerlijk. Tegen zes opfrissen en weer op weg naar Cenang. We hebben tafel reserveert bij de brasserie. Mooie tent aan de rand van het strand. De zon geeft prachtig gekleurde lucht terwijl we genieten van ons eten. Als afsluiter lekker vers fruit met ijs. Gelukkig gaat het met m'n maag elke dag beter dus ook ik kan er van meeproeven.
Als we terug lopen via het strand zien we enorm veel krabben. Naast de vele kleintjes zien we ditmaal ook een paar enorme beesten. Leuk om ze te zien rennen naar zee of hun hol. Of wachten totdat ze er weer uit komen. Wel oppassen dat ze juist niet jouw richting opkomen. Mam lacht zich rot.
Terug in huisje nog even op terras bijschrijven. Heb nog veel dagen te gaan.
De volgende dag staan we iets vroeger op. Ondanks dat we de laatste dagen rustig aan doen staat er toch iets op het programma. Direct na het ontbijt gaan we met een taxi naar de kabelbaan. Deze baan gaat naar de eennahoogste berg van Langkawi. We zijn er snel, kopen kaartje en sluiten aan in de rij. Het heeft iets weg van de Efteling. Overal worden foto's gemaakt en je wordt door vele poortjes geleid naar de ingang van de attractie. Na ruim 30 min zijn we aan de beurt. De kabel steigt eerst flink en maakt daarna draai op tussen station. Dan is het nog een klein eindje. Mam is er blij mee; dit tripje vindt ze niet leuk. Op eind station zijn twee uitkijk plaatsen gemaakt. Het weer is prachtig maar zicht is slecht. Dus we kunnen niet ver zien. Alsnog geweldig uitzicht. En we zien ook prachtig strandje in de buurt van de start van de kabel baan. Als we weer beneden zijn lopen we naar het strand. We gaan hiervoor wel door enorm resort; altijd leuk om kijkje te nemen bij de buren. Het strand is geweldig. Er ligt een mini eilandje in de baai evenals een heleboel prachtige rotsen. Optimaal bounty. We lopen een flink eindje langs het strand. Afgezien van het ene resort weinig te beleven. Jammer want het is bijna lunch tijd. We lopen door tot een volgens resort. Deze is nog groter dan de vorige en nog luxer. We mogen helaas niet in restaurant plaatsnemen maar kunnen we een taxi regelen (en hiermee kijkje nemen door de gangen en tuin van hotel). Behoorlijk boven het budget maar wel leuk om te zien.
Als we terug zijn in ons resort bestellen we goede lunch aan de rand van het strand. En daarna installeren we ons weer op een aantal strand stoelen. We duiken aantal keer in strand en drogen weer op. Het is vandaag, indien mogelijk, nog warmer dan gisteren. Iemand vertelde ons rond de 35 graden. Zo voelt het wel. De strakblauwe lucht veranderd wel iets; er verschijnen enkele wolken. Maar nog steeds zeer tropisch. Als de zon een beetje zakt kijken we onze ogen uit naar het zeeleven. Krabbetjes op het strand. Slakken, visjes en andere krabben in de zee. Met klein flesje vangen we aantal exemplaren om eens van dichtbij te bekijken. Erg leuk om hiermee bezig te zijn.
Als de zon volledig is gezakt vertrekken we richting andere eind van strand. Hier zijn we nog niet geweest. Eens zien of hier een leuk eettentje te hinden is. En jawel; we eten prima bij lokaal tentje. Daarna terug naar onze stek waar we de avond afsluiten met heerlijk dessert op het strand. En dan naar de kamer. Of eigenlijk villa; ons resort bestaat uit prachtige tuin vol kruiden zoals citroen gras en enorm veel fransipan. En daar tussen staan allemaal kleine hutjes met een kleine veranda. En een van deze is onze plek.
Onze laatste dag van onze trip gaat in. We staan lekker rustig op. Daarna genieten we weer van ons ontbijt. Dit is wel het meeste uitgebreide ontbijt tijdens onze hele reis. Gelukkig kan ik ook iets meer eten dus kan ik ook iets meer nemen dan een toast met jam. Heerlijk, vooral met het uitzicht erbij. We kijken direct in de strak blauwe hemel met wat groene eilandjes in een strak blauwgroene zee. Wat wil je nog meer. Na het ontbijt pakken we onze koffers. We vliegen vanavond pas terug, maar we moeten toch onze villa uit. We sorteren onze kleding goed, zodat we vandaag nog optimaal kunnen genieten. Alle koffers leveren we in. En dan naar het strand. Ik had vroeg in de ochtend al wat stoelen gereserveerd; zeker niet volgens mij eigen principes, maar omdat we echt zeker weten nog een paar stoelen willen hebben voor deze dag, heb ik het toch gedaan. We hebben een hutje kunnen bemachtigen, dicht bij zowel de zee als zwembad. Rond half twaalf zijn we geïnstalleerd. En jawel; deze plek heb ik echt de hele dag niet verlaten. De enige actie van vandaag; van zee, naar zwembad, naar stoel, naar zwembad, naar douche, naar boek en dan weer terug naar zee. Wat een dag. Je zou er nog moe van worden. We zien ook nog veel meer leuke diertjes in de zee. En pap vindt ook nog een paar dooie krabben. Prachtig om die beesten van dichtbij te kunnen zien zonder dat ze je bijten of te snel weg zijn. Tegen vier verlaten we het strand en verplaatsen ons naar het restaurant. Niet erg veel trek, maar toch maar iets eten. Geen idee wanneer we weer iets kunnen vinden / krijgen. Na het eten douchen we ons bij de Spa van het hotel. Fijn om mijn lange broek en schoenen aan te trekken bij nog steeds ruim 30gr. Maar gelukkig niet voor lang. We worden op tijd opgehaald met een airco busje. En dan inchecken op vliegveld. We mogen nog meer eerdere vlucht mee naar KL. Hebben we daar wat meer tijd. Aangekomen in KL lopen we nog wat rond, bakkie koffie, boekje kopen en laatste ringits omwisselen. En dan het vliegtuig in. Nog 13 uur te gaan en dan zijn we thuis. We krijgen nog een maaltje, kijk nog een filmpje, lees mn boek uit en probeer dan wat te slapen. Dat lukt gelukkig erg goed. Pap en mam hebben er wat meer moeite mee. Heel vroeg nederlandse tijd worden we gewekt voor een ontbijt. En dan komen we rond zes uur aan op nederlandse bodem. In de slurf voel ik een enorme kou naar me toekomen. Wat een verschil. We worden naar de auto gebracht en rijden terug naar Delft. Daar blikken we tijdens een heerlijk ontbijt met bruine broodjes en kaas terug op onze vakantie. Wat een avontuur. We verdelen onze spullen en pap en mam rijden terug naar Groesbeek.
En dan ben ik weer alleen thuis. Drie maanden weggeweest…
X Wen