Nederlandse stad - Reisverslag uit Malakka, Maleisië van Wendy Voorn - WaarBenJij.nu Nederlandse stad - Reisverslag uit Malakka, Maleisië van Wendy Voorn - WaarBenJij.nu

Nederlandse stad

Blijf op de hoogte en volg Wendy

16 Januari 2014 | Maleisië, Malakka

We worden wakker in Melakka. Een stad met rijke Nederlandse historie. Pap wilde graag een rustige ochtend. We slapen redelijk uit en zitten tegen tien aan het ontbijt. Zeer gevarieerd en lekker. En gelukkig kan ik ook alles weer eten.
Na het ontbijt lopen we onze straat uit, brug over en zitten we in het historische centrum. In de 17e eeuw hebben de Nederlanders hier geregeerd. Er zijn dan ook veel Hollandse gebouwen en historische highlights terug te vinden. Bij VVV halen we kaartje en we gaan starten aan leuke rondwandeling. Net over er brug ligt het Nederlandse kwartier. Dit is te herkennen aan het rode gebouwen. We hebben hier de baksteen geïntroduceerd. Naar de kerk en het Stadthuys staat er nog een leuke klokken toren en pleintje. We lopen eerst door de Nederlandse straat. De meeste woningen hebben een versierd dak met overdekt terrasje. Leuk karakteristiek voor deze stad. Na de kerk naar de bank. Het lukt echter niet om geld te pinnen. Ik heb al eerder met dit bijltje gehakt maar pap wordt er behoorlijk zenuwachtig van.
We drinken bakje koffie aan de kade van de rivier de Melaca bij het Dutch harbour cafe. Heerlijke bak koffie hebben pap en mam.
Daarna beginnen we echt aan de tour. De plattegrond van VVV is redelijk slecht maar aangezien alles wel in zicht ligt van het voorgaande pand, kunnen we het redelijk snel zelf uitvogelen. Via de kerk naar Stadhuys. Daar zijn ze jammergenoeg bezig met renoveren waardoor we het niet kunnen bekijken. Hetgeen wat we zien (houten versierde trappen, mooie binnentuin en veel houten luiken) is prachtig. We lopen een heuvel op langs vele musea naar de ruïne van een kerk. Prachtig uitzicht vanaf deze plek op de stad. En we kunnen ook goed zien wat we nog meer willen bekijken. In de ruïne staan vele grafstenen met Nederlandse teksten. Blijft bijzonder in Maleisië om onze taal tegen te komen. Nadat we genoten hebben van het uitzicht dalen we af naar beneden naar de Portugese poort. Ook dit volk heeft z'n sporen achter gelaten in deze stad. In prachtige bloemen tuin staat een mooie oude poort.
Daarna op zoek naar de volgende bank, die ins echter ook geen geld geeft. Wat mij betreft nog geen spanning maar pap krijgt het steeds benauwder. Ik pak de lonely planet erbij en ga op zoek naar grote bank. We lopen er heen en jawel; ditmaal vangen we wel onze duizenden ringits. We kunnen weer opgelucht adem halen. Inmiddels krijgen we trek in wat te eten maar in dit deel van de stad is niet zoveel. We besluiten terug te lopen naar China town.
In China town zijn eettentjes genoeg. We kiezen een gezellig klein tentje uit. En een plekje waar pap mag roken. In twee kleine straatjes mag je roken maar in de rest van de stad staat er een verbod op. Met zelfs 2 jaar gevangenis straf erop. M'n vader heeft het maar zwaar.
We genieten van Nyonya specialiteiten en heerlijke ijs koffie. En daarna lopen we op ons gemak weer terug naar oude centrum. We besluiten een leuke attractie te nemen. Een toren van bijna zestig meter met rond draaiende kop. We stappen in, snel omhoog en daar maken we twee volle ronden. Niet de meest geweldige attractie maar wel een leuke gelegenheid om de omgeving te zien. Zelfs de zee kunnen we zien. Leuk. Tussen deze toren en China town ligt de rivier. Hierop nog een leuke attractie; een river cruise. Na de hele ochtend te hebben gewandeld is het tijd voor ontspanning. We boeken een ticket. Maar op dat moment bedenken we dat het misschien leuker is om te gaan als ze zon zakt en de lampjes aangaan. De ticket kunnen we ook later gebruiken dus dit slaan we nu nog even over.
We lopen terug naar China town. Daar gaan we de andere kant eens op. Daar komen we langs de kampung Kling moskee. Een moskee met invloeden vanuit het hindoeïsme. We kunnen de gebedszaal niet binnen maar de binnentuin is ook al prachtig om te zien. In de straat zijn vele winkels en huizen zich volop aan het voorbereiden voor het Chinese nieuwjaar. Eind deze maand begint het jaar van het paard. Overal worden lampionnen en vlaggetjes opgehangen. En winkeltjes slaan extra veel spullen in. Ondanks dat we het nieuwjaar zelf gaan missen is dit ook al geweldig om te zien. Aan het eind van de straat gaan we een Chinese tempel binnen. Interessant om te zien hoe mensen eerst wierook en offers kopen en deze daarna tussen het bidden door in verschillende grote prachtig versierde potten zetten. Kaarsen worden aangestoken en bloemen geplaatst. Leuk om op een afstandje te bekijken. We lopen nog een rondje achter de tempel langs, waar nog meer offer plaatsen en vele kleine gedenk zuiltjes staan in grote glazen vitrines.
Daarna lopen we terug via de Jonker straat; de drukke en centrale straat van china town. We drinken nog ergens drankje en dan weer op weg. We lopen naar de haven. We zijn precies op tijd. De schemer zet in en hier en daar gaan lampjes aan. Ik had niet z'n hele hoge verwachtingen maar vind het een erg leuke tocht. We varen van China town, langs India en langs kampung morten. Leuke verlichte lage houten huizen maken onderdeel uit van Unesco. Alle houten huisjes hebben rijkelijk versierde tuinen (soms kitsch maar passend voor omgeving) en mooie houten veranda's en kozijnen. Ook komen we nog langs vreselijk lelijke hoogbouw nieuw bouw. Wat een contrast.
Na klein uurtje zijn we terug in de haven. Lopen weer terug naar China town en eten hapje bij ons om de hoek (in rokers straatje). Willen graag bij Nancy's eten naar die is dicht. We kiezen de buren. Daarna terug naar kamer, douchen en lekker moe naar bed.

De volgende dag gaat m'n wekker heel vroeg. We hebben namelijk bus tickets voor onze reis van Melakka naar KL voor morgen om twaalf uur. Aangezien we daarvoor eigenlijk niets kunnen doen en toch ook al behoorlijk laat in KL aankomen gaan we proberen ze te vervroegen. Ik ga daarom naar de busmaatschappij. Na eten stap ik in taxi en ben snel ter plaatse. Geen enkel probleem; nog plaatsen genoeg. En met administratie kosten van nog geen euro doen we het ervoor. Als ik terug kom in hotel zitten pap en mam te ontbijten. Na ontbijt tassen pakken en wachten op pick-up. We gaan vandaag fietsen. Alleen geen idee hoelang, waar, wat en hoe.
We worden opgepikt, samen met twee Zwitserse broers. Na klein half uurtje komen we aan op bestemming; we zitten een flink eind buiten het centrum maar nog steeds in Melakka. Kort daarna komt nog een busje. De groep wordt aangevuld met twee Zwitserse zussen, twee Nederlandse dames en Australisch stel. We krijgen allemaal een mountainbike. Ik had een vermoeden maar vooral mam had dit niet bedacht. Ze vindt deze fiets niet prettig en zet voor haar veiligheid (twee voeten aan de grond) het zadel laag. Hierdoor wordt trappen wel zwaarder. Een andere Nederlandse vrouw durft het helemaal niet aan. Ze mag mee achterop de brommer van de vrouw van onze gids.
We gaan. Direct na eerst bocht komen we terecht in rubber plantage. Hij legt goed uit hoe het proces in z'n werk gaat. Hij praat alleen wel heel erg snel.
Vooral pap en mam die dit nog nooit gezien hebben kijken hun ogen uit. We moeten wel uitkijken bij stilstaan want we zijn een heerlijke maaltje voor de aanwezige mieren.
Kort hierna komen we aan in palmolie plantage. Ook hier is een enorm groot gebied gekapt voor deze bomen. De trossen met de palm pitten zijn goed te zien. Ik begin me echter wel een beetje te irriteren aan de informatie verstrekking van onze gids. Hij ratelt voor m'n gevoel wel beetje z'n standaard verhaaltje af en hij vindt palmolie helemaal geweldig. Hij smijt met allerlei cijfers. Hoe geweldig veel beter is palmolie tov hetgeen zuid Amerika doet. Nederland is enorm grote afnemer. Is dat zo? En wat te doen met het oorwoud dat hiervoor gesloopt wordt. Hij doet het af met het feit dat dit ook bomen zijn dus nog steeds groen. Ik merk dat ik me begin te irriteren. Hij lijkt wel propaganda voor palmolie. Leuk zijn wel alle kruiden die we tegen komen. Zo uit de berm; kurkuma, tumeriek, citroengras, kaffier, zoete bessen, cashewnoten en nog veel meer. Blijft geweldig!
We rijden nog flink stuk langs allerlei plantages. Het gaat echter vooral voor mam te snel en daar let hij niet op. De groep splits zich. Gelukkig rijdt er altijd nog iemand achteraan dus de weg kunnen we blijven volgen. Langs huizen, plantages, kleine stroompjes. We zien nog rijstvelden en vele reigers. Hier is het voor het eerst dat ik koeien op stal zie staan.
We gingen er vanuit dat deze trip in totaal 3 uur duurde (omdat dit op onze voucher stond). Maar om twaalf uur hebben we nog een behoorlijk eind te gaan. We doen gelukkig nog wel bakkie tussendoor. Daarna weer verder. Het tempo lijkt omhoog te gaan van hem en de voorste groep. Ik blijf achter bij mam en pap zit er tussen. Die ziet echter door klein slingerpaadjes door de plantages op een gegeven moment niemand meer voor of achter. Kijkt nog eens achterom... kan z'n stuur niet goed houden en belandt in de greppel. Kort daarna komen we eraan. Diepe greppel Gelukkig is alles goed gegaan. Geen schade aan z'n lijf. Wel allemaal flink de schrik in het hart en de benen. Pap vindt z'n weg weer op het pad en we gaan rustig verder. Hij is nog 3 km volgens de gids. Dit blijkt echter niet het geval te zijn. We moeten nog een flink eind. Mam zit er bijna doorheen. Ik geef haar af en toe een steuntje in de rug. En eindelijk zijn we er dan. Leuke dingen gezien en geproefd, maar dit was toch iets te ver.
Tegen twee zijn we terug in hotel. We eten daar hapje en duiken dan even op bed. Een relax momentje is hard nodig.
Tegen half vijf kunnen we er wel weer tegen aan. We besluiten een eind langs de rivier te gaan lopen. We hebben dit gezien vanuit de boot maar willen het toch ook nog keertje van dichtbij zien. Het is ook wel erg leuk wandelen. En prachtige promenade is enkele jaren geleden door de stad aangelegd, met leuke lantaarns en overal bloempotten. En in 2010 zijn veel gebouwen beschilderd. Allerlei taferelen zijn prachtig verbeeld. We lopen een flink stuk. We komen weer bij kampung Morten. Ditmaal kunnen we het van dichtbij zien. Ook villa Sentosa, een highlight van de stad, kunnen we van dichtbij zien. Heerlijk kritisch ingericht huisje met bloemen gordijnen en veel gebouwde tuin. Aan het eind drinken we iets bij Chinees foodcourt. De meeste mensen bestellen een rijstepap maar we houden het bij een glaasje cola. En daarna lopen we weer terug. Het is tegen half zes en nu begint het een beetje af te koelen. Het is toch wel totaal ander weer hier. Nog geen druppel regen gezien (afkloppen), lage luchtvochtigheid en warm. Oftewel heerlijk zomers weer. We kleuren goed bij.
Als we terug zijn in China town gaan we eerst terug naar de kamer. Spullen pakken; morgen gaan we weer verder. Als alles gereed is duiken we weer onze Chinese centrum in. We hebben enkele eet tentjes op het oog, aanbevolen door lonely planet of tripadvisor. Maar die zijn dicht of al dicht of op donderdag nooit open. En omdat we niet nog een keer bij hetzelfde tentje willen zitten kiezen we iets anders. Foute keuze blijkt. Wel ok eten maar keuze is minder, bediening is niet erg fijn en prijzen zijn bizar. Maar goed; onze buiken moeten toch gevuld worden. Er komen nog genoeg andere kansen voor leuke tentjes.
Ik schrijf nog wat op de kamer en we duiken erin. De volgende dag pakken we taxi naar bus station. We wachten klein half uurtje en zitten dan in bijna lege luxe bus, waarna we in twee uur in KL arriveren. Onze volgende reis etappe. Wat zullen we hier weer allemaal gaan beleven.

Liefs wen

• 18 Januari 2014 - 08:41

Ric:

Aaah: je arme ouders- hebben ze het tussen alle beproevingen door ook wel naar hun zin?

• 18 Januari 2014 - 13:00

Ton:

Hoi luitjes

Het heeft meer weg van een survival dan een vakantie....
    alhoewel?....
    Maar het is ook wel een groot avontuur.
    Enne...Dieneke, moest je Fred nu echt in die greppel duwen?
    Een verzoekje van Amina of jullie een fotootje willen sturen
    van jullie samen.
    Houd jullie taai!

• 18 Januari 2014 - 13:32

Barry:

hallo, ja die gids heeft gelijk
    nederland is idd. een grote afnemer van dat soort dingen
    bij ons in de haven komt heel veel, cacao,palmolie en soja binnen
    maar het klinkt heerlijk wat je allemaal schrijft
    gaat het niet volgens plan,dat weet je dat je niet thuis bent maar op vkantie
    dus geniet er lekker van, maar zo te lezen lukt dat wel
    groeten aan de oudjes
    barry

• 19 Januari 2014 - 10:20

Pieter:

Hallo luitjes, jullie wilden avontuur, nou dat is het wel zo te lezen. Schitterend al die verschillende ervaringen, lijkt me super om mee te maken.

We lezen jullie verslagen met belangstelling, veel plezier nog en geniet ervan!

Wendy let je een beetje op die twee oudjes?

Pieter en Antoinet

• 19 Januari 2014 - 22:40

Nancy:

Jeetje Mina, als jullie terugkomen zijn jullie aan vakantie toe!!!

• 22 Januari 2014 - 09:34

Ed:

Hallo Reizigers! Dat klinkt allemaal wel héél spannend en enerverend. Jullie doen en zien wel heel veel in korte tijd. Wendy, hou je je vader een beetje heel! We hebben hem nog een tijdje nodig op het werk!Als ie z'n handen en hoofd nog maar een beetje kan gebruiken ;-)

Veel plezier verder samen!
    Ed